שנאת הפסד

כל מה שרצית לדעת על שנאת הפסד:
שנאת הפסד (באנגלית: Loss Aversion) בכלכלה ובתורת ההחלטות, מתייחסת לנטייתם החזקה של אנשים להעדיף הימנעות מהפסדים מהשגת רווחים.
כמה מחקרים מראים כי מהבחינה הפסיכולוגית, עוצמתם של הפסדים כפולה מזו של רווחים.
הראשונים להוכיח את שנאת ההפסד בצורה משכנעת היו הפסיכולוגים הישראלים עמוס טברסקי ודניאל כהנמן.
שנאת הפסד מובילה לשנאת סיכון כאשר אנשים מעריכים רווח אפשרי, שכן אנשים מעדיפים להימנע מהפסדים מעשיית רווחים.
זה מסביר את הקשר הקורווילינארי (שאינו עקבי) של פונקציית התועלת בתחום החיובי של תורת הערך.
מנגד, אנשים מגלים העדפה משמעותית לסיכונים שאולי יסייעו לצמצם הפסדים (מה שמכונה התנהגות המעדיפה לקיחת סיכונים).

דניאל כהנמן


פותר תשחצים ותשבצים עכשיו לאנדרואיד ולאייפון! כל ההגדרות וכל המושגים במקום אחד.

פותר התשחץ פותר התשחצים

שנאת הפסד עשויה להסביר גם את אפקט העלות השקועה.
משנאת הפסד משתמע, שאדם המפסיד 100 דולר, יחוש חוסר שביעות רצון בעוצמה חזקה מזו שיחוש אדם שיזכה ברווח לא צפוי של 100 דולר.
בתחום השיווק, השימוש בתקופת ניסיון מנסה לנצל את הנטייה של הקונה להעריך את המוצר יותר לאחר שהוא משלב אותו במצבו הקיים.
יש לשים לב לעובדה, שהשאלה האם העִסקה ממוסגרת כהפסד או כרווח, היא בעלת חשיבות רבה מאד בחישוב זה: האם תעדיף לקבל הנחה של חמישה דולר, או להימנע מתשלום של חמישה דולר נוספים? לאותו השינוי במחיר כאשר הוא ממוסגר אחרת ישנה השפעה משמעותית על התנהגות הצרכנים.
העובדה שכלכלנים מסורתיים רואים את אפקט הבעלות (endowment effect) ואת התופעות האחרות של שנאת הפסד כבלתי רציונליים לחלוטין, היא זאת שהופכת אותם לכה חשובים בתחום השיווק והתנהגות הצרכנים.
ההשפעה של שנאת הפסד בתחום השיווק הודגמה במחקר על תגובת צרכנים לשינויים במחיר פוליסת ביטוח.
המחקר מצא כי לעלייה במחירים יש השפעה כפולה על מעבר לקוחות, מאשר לירידה במחירים.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לשנאת הפסד:
כלכלה התנהגותית
הטיות קוגניטיביות
קבלת החלטות