אבולוציה של האדם


כל מה שרצית לדעת על אבולוציה של האדם:
הָאֵבוֹלוּצְיָה שֶׁל הָאָדָם היא תהליך ההתפתחות של המין האנושי המודרני, אדם נבון, כמו גם של מינים נכחדים נוספים בתת-שבט האדם, מתוך קופי-אדם קדומים.
תהליך זה התרחש במשך כעשרת מיליוני השנים האחרונות, במהלך התקופות הגאולוגיות של המיוקן, הפליוקן, הפלייסטוקן וההולוקן.
האבולוציה של האדם מוכרת למדע מתוך השוואת האנטומיה, ההתנהגות ורצפי הגנום של האדם ושל קופי-האדם, מתוך חקירת מאובנים של מינים נכחדים ומתוך שרידים ארכאולוגים, כמו כלי אבן מסותתים ואמנות פרהיסטורית.
ממצאי המאובנים חושפים את קיומה של שושלת מסועפת, שבה לפחות עשרים מינים ידועים, מתוכם שרדו כיום רק האדם ומספר קופי-אדם, כמו השימפנזה והגורילה.
על פי ממצאים אלו, התהליכים העיקריים שהובילו להתפתחות האדם הם ההזדקפות על הרגליים האחוריות והגידול המהיר של קליפת המוח, בשיעור של בערך פי שלושה תוך שני מיליוני השנים האחרונות.
על פי תורת האבולוציה המודרנית, תהליך זה התרחש כתוצאה ממוטציות ומגוון גנטי שנבררו על ידי ברירה טבעית וסחף גנטי.
האבולוציה של האדם היא נושא למחקר לא רק עבור העוסקים במדעי החיים, אלא גם עבור אלו העוסקים בקשת רחבה של מדעי החברה ומדעי הרוח.
תחום הפלאואנתרופולוגיה מאחד את חקר המאובנים עם מחקר אנתרופולוגי של חברות אדם עתיקות, ותחום הארכאולוגיה הפרהיסטורית חוקר את התרבות החומרית שלהן.
תחומי הגנטיקה האבולוציונית, הגנומיקה והביואינפורמטיקה עוסקים בין השאר בפענוח האבולוציה של האדם על פי רצפי דנ"א ורנ"א, הפרימטולוגיה עוסקת בחקר הביולוגיה וההתנהגות של קופים וקופי-אדם בני ימינו, והפסיכולוגיה האבולוציונית חוקרת את ההתנהגות של בני אדם בני ימינו מנקודת מבט אבולוציונית.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לאבולוציה של האדם:
אבולוציה
אבולוציית האדם
מדעי החברה
פרהיסטוריה
תקופת האבן