אח"י דקר


כל מה שרצית לדעת על אח"י דקר:
הצוללת אח"י דַּקָּר, מספר צי צ-77, הייתה צוללת בשירות חיל הים הישראלי.
הצוללת שירתה במקור כאה"מ טוטם (HMS Totem), בצי הבריטי, ונכנסה לשירות לקראת תום מלחמת העולם השנייה.
ב־1965 רכשה ישראל את הצוללת.
היא שופצה במספנות פורטסמות', אוישה בצוות ישראלי שאומן בידי הצי הבריטי, ויצאה לדרכה לישראל ב-9 בינואר 1968.
בדרכה לישראל, ב-25 בינואר, טבעה דקר מסיבה לא ידועה, וכל 69 אנשי צוותה נספו.
דיווח המיקום האחרון התקבל מהצוללת ב-24 בינואר 1968 בשעה 06:00 בבוקר מדרום לקצה המזרחי של כרתים, והשדר האחרון התקבל ממנה 18 שעות מאוחר יותר.
על אף חיפושים נרחבים שנערכו אחריה על ידי אוניות, צוללות וכלי טיס, לא נמצאה הצוללת על פני המים והיא הוכרזה כאבודה.
המידע וההערכות על הסיבות לאובדנה לא פורסמו, ובדעת הקהל בישראל נוצרה תעלומה וטראומה לאומית.
כשנה לאחר טביעתה התגלה אחד ממצופי החירום של הצוללת בחוף רצועת עזה.
מסקנות שגויות מניתוח ממצאי המצוף ומקום הימצאו הובילו לחיפושים אחריה בחופי מצרים ובים האגאי, אך אלה לא העלו דבר.
ב-28 במאי 1999, 31 שנים וארבעה חודשים לאחר היעלמה, נמצאו שרידיה של "דקר" על ידי אוניית החיפוש של חברת נאוטיקוס.
השרידים נמצאו בעומק 3 ק"מ על הנתיב לחיפה, במרחק 485 ק"מ מיעדה.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לאח"י דקר:
צוללות ישראליות
צוללות בריטיות
צוללות שטבעו
צה"ל: תאונות בפעילות מבצעית
1968 בישראל
הנצחת נעדרים בהר הרצל
היסטוריה של חיל הים הישראלי
נעדרי צה"ל
כלי שיט ישראליים שטבעו
ספינות מלחמה בריטיות במלחמת העולם השנייה