אל תשאל, אל תספר


כל מה שרצית לדעת על אל תשאל, אל תספר:
אל תשאל, אל תספר (באנגלית: Don't ask, don't tell‏, בראשי תיבות: DADT) הוא המינוח המקובל למדיניות הכוחות המזוינים של ארצות הברית שהייתה מעוגנת בחוק של הממשל הפדרלי בין השנים 1993 ל-2011, ונועדה למנוע חשיפת נטייה מינית של חיילים על ידי הצבא.
על פי מדיניות זו, נאסר על כל אדם הומוסקסואל או ביסקסואל לדבר במהלך שירותו בכוחות הביטחון על מערכות יחסים הומוסקסואליות שהוא מנהל, לרבות נישואים או הורות.
מנגד, כל עוד החייל מסתיר את נטיותיו המיניות, מפקדיו אינם רשאים לשאול ולחקור אותו בנושא.
המדיניות קבעה כי אם נודע שחייל הוא הומוסקסואל או שחיילת היא לסבית, יש לפטרם באופן מיידי מהצבא, ללא אפשרות לערעור.
מדיניות "אל תשאל, אל תספר" אומצה בשנת 1993 על ידי נשיא ארצות הברית ביל קלינטון כפשרה בינו לבין הקונגרס האמריקאי.
במהלך מסע הבחירות שלו לנשיאות ב-1992 הבטיח קלינטון כי כל אדם יוכל לשרת בצבא, תהא נטייתו המינית אשר תהא; אך משנבחר לנשיא, התברר כי חברי קונגרס רבים מתנגדים לכך בחריפות, וכך גם פוליטיקאים בולטים כג'ון מקיין, ואף קציני צבא בכירים ובראשם יושב ראש המטות המשולבים, קולין פאוול (ששינה את דעתו בנושא בסוף שנת 2009).

המדיניות עוררה ביקורת ציבורית רחבה, ונחשבה לנושא מרכזי בדיון הציבורי ובמסעי הבחירות בארצות הברית: ארגוני שדלנות רבים קמו במטרה להביא לביטולה, ונערכו הפגנות מחאה כגון הצעדה לשוויון לאומי.
ידוענים אמריקאים רבים, כדוגמת הקומיקאית קאת'י גריפין והזמרת ליידי גאגא, יצאו בפומבי נגד המדיניות והובילו צעדות מחאה, כנסים ונאומים.
במהלך השנים הוגשו מספר עתירות משפטיות נגד המדיניות, ובאחת הפסיקות אף נקבע כי אכיפת מדיניות זו היא מעשה הנוגד את חוקת ארצות הברית.
נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שהושבע בינואר 2009, התחייב להביא לביטול המדיניות בתקופת כהותנו, ובדצמבר 2010 בוטלה המדיניות, לאחר ששני בתי הקונגרס הצביעו בעד ביטולה, והנשיא אובמה חתם על החוק לביטולה.
ב-21 ביולי 2011 אובמה ביטל סופית את המדיניות, והביטול נכנס לתוקף ב-20 בספטמבר 2011.
על פי הערכת המרכז לזכויות ההומואים בארצות הברית, בשנת 2010 שירתו בכוחות המזוינים של ארצות הברית כ-66 אלף הומואים, לסביות וביסקסואלים, שהם כ-2% מכלל המשרתים: 13 אלף בשירות פעיל ו-53 אלף במשמר הלאומי ובעתודות הצבא.
‏ מאז כינון המדיניות הודחו מהצבא יותר מ-13 אלף חיילים וחיילות על רקע נטייתם המינית.

עמוד מתוך עלון הדרכה של הכוחות המזוינים של ארצות הברית, ובו הסברים וקווי מדיניות רשמיים המסבירים מה נחשב מידע מהימן על אודות נטייתו המינית של חייל

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לאל תשאל, אל תספר:
זכויות להט"ב
להט"ב בארצות הברית
צבא: מגדר
ארצות הברית: אפליה
מחלוקות ופולמוסים
ביטויים
הכוחות המזוינים של ארצות הברית
ארצות הברית: פוליטיקה
ארצות הברית: חוקים פדרליים
ארצות הברית: היסטוריה צבאית
ארצות הברית: היסטוריה פוליטית
1993 בארצות הברית
2010 בארצות הברית
נשיאות ביל קלינטון