אפקט הבעלות


כל מה שרצית לדעת על אפקט הבעלות:
אפקט הבעלות (באנגלית: Endowment effect), המכונה גם תאוריית הבעלות, הינה תופעה מוכרת המגיעה מעולם הכלכלה ההתנהגותית.
לפי תופעה זו, אנשים נוטים לתת ערך כלכלי גבוה יותר למוצר אשר בבעלותם, מאשר למוצר דומה או זהה לו אשר אינו בבעלותם.
לפי תאוריה זו, מוכנות האדם לקבל (willingness to accept – WTA) גבוהה ממוכנותו לשלם (willingness to pay – WTP).
כלומר, המחיר המינימלי שאדם מוכן לקבל (WTA) עבור מוצר הנמצא בבעלותו גבוה מהמחיר המקסימלי שאותו אדם מוכן לשלם (WTP) עבור מוצר זהה לו שלא נמצא בבעלותו.
הבדל זה בין ערכי WTA ו-WTP מהווה את החדשנות שבתאוריה זו.
זאת מכיוון שלפי תאוריות הכלכלה הקדומות, היה נהוג להסתכל על ערכי WTA ו-WTP כערכים מתלכדים.
אחת הסיבות לתופעה זו הינה שנאת ההפסד (Loss-aversion).
אנשים יהיו מוכנים לשלם יותר כדי להחזיר משהו ששייך להם מאשר לשלם עבור משהו זהה שאינו שייך להם.
זאת משום שברגע שיש לך מוצר מסוים, ויתור עליו מרגיש כמו הפסד, ובני אדם לא אוהבים לחוש תחושה של הפסד.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לאפקט הבעלות:
כלכלה התנהגותית
כלכלה