אשור (דמות מקראית)


כל מה שרצית לדעת על אשור (דמות מקראית):
אַשּׁוּר, דמות מקראית, מוזכר במקרא כאחד מבניו של שם בן נח, ושממנו התפתחה האומה והממלכה האשורית.
המקרא אינו ממשיך לסקור את צאצאיו של אשור והוא עובר לסקירת שאר משפחתו – צאצאי שם.
על פי המקרא, אשור נולד לשם בתקופה שלאחר המבול, בין השנים 2103 לפנה"ס עד 1602 לפנה"ס‏‏, לפי התיארוך המקראי.

ישנו איזכור נוסף בתנ"ך לגבי אשור, בעת סקירת צאצאי חם בן נח.

וְכוּשׁ, יָלַד אֶת-נִמְרֹד; הוּא הֵחֵל, לִהְיוֹת גִּבֹּר בָּאָרֶץ.
הוּא-הָיָה גִבֹּר-צַיִד, לִפְנֵי ה'; עַל-כֵּן, יֵאָמַר, כְּנִמְרֹד גִּבּוֹר צַיִד, לִפְנֵי ה'.
וַתְּהִי רֵאשִׁית מַמְלַכְתּוֹ בָּבֶל, וְאֶרֶךְ וְאַכַּד וְכַלְנֵה, בְּאֶרֶץ, שִׁנְעָר.
מִן-הָאָרֶץ הַהִוא, יָצָא אַשּׁוּר; וַיִּבֶן, אֶת-נִינְוֵה, וְאֶת-רְחֹבֹת עִיר, וְאֶת-כָּלַח.
וְאֶת-רֶסֶן, בֵּין נִינְוֵה וּבֵין כָּלַח–הִוא, הָעִיר הַגְּדֹלָה

– בראשית י ח-יב

אולם לא ניתן להסיק בצורה חד משמעית האם אשור הוא זה שיצא מארצו של נמרוד ובנה את כל הערים האלה, או שנמרוד יצא מארצו לארץ אשור ובנה את אותם הערים.
בפרשנות המסורתית למשל, רש"י נוקט כמובא במדרש "כיון שראה אשור את בניו שומעין לנמרוד ומורדין במקום (כינוי לה') לבנות המגדל יצא מתוכם" (רש"י בפירושו למקרא).
אולם הרמב"ן מפרש את המשך הפסוק על נמרוד, "במלכו עליה.
.
.
יצא אל אשור, כי אשור מבני שם היה, .
.
.
.
ולכך תקרא ארץ אשור "ארץ נמרוד".
" (הרמב"ן בפירושו למקרא).
עם זאת, במקורות הארכיאלוגיים מתארכים את יישובם של הערים הללו לקראת 5,000 לפנה"ס.
ואת ראשית ביסוס הממלכה לקראת 2500 לפנה"ס.
ראו בהרחבה בערך ממלכת אשור.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לאשור (דמות מקראית):
בני שם