בית המשפט העליון של הממלכה המאוחדת


כל מה שרצית לדעת על בית המשפט העליון של הממלכה המאוחדת:
בית המשפט העליון של הממלכה המאוחדת (באנגלית: Supreme Court of the United Kingdom) משמש כערכאה שיפוטית עליונה ובית משפט עליון לערעורים בכל הנוגע למשפט האנגלי, למשפט הוולשי (ככל שאסיפה הלאומית הוולשית מחוקקת חוקים לוויילס השונים מאלה שבאנגליה), למשפט הסקוטי ולמשפט בצפון אירלנד.
סמכויותיו של בית המשפט העליון של הממלכה המאוחדת מוגבלות ביחס למשפט הסקוטי.
לבית המשפט העליון אף סמכות הכרעה בסכסוכים הנוגעים להאצלת סמכויות: מקרים שבהם קיימת מחלוקת באשר לסמכויותיהם של הממשלים העצמאיים בסקוטלנד, צפון אירלנד וויילס, או חילוקי דעות המתעוררים ביחס לחוקים שחוקקו שלטונותיהם.
משכנו של בית המשפט העליון של הממלכה המאוחדת נמצא בבית הגילדות של מידלסקס בוסטמינסטר שבלונדון.
בית המשפט העליון של הממלכה המאוחדת נוסד מתוקף החלק השלישי של פקודת הרפורמה החוקתית משנת 2005 והחל בפעולתו ב-1 באוקטובר 2009.
בית המשפט העליון קנה את סמכויותיו השיפוטיות של בית הלורדים (וועדת הערעורים של בית הלורדים), אותם 12 שופטים מקצועיים אשר מונו כחברים לבית הלורדים כדי לבצע את פעולותיו השיפוטיות.
סמכויותיו להכריע בסכסוכי האצלת סמכויות קנה בית המשפט את סמכויותיה של הוועדה השיפוטית של מועצת המלכה.
בית המשפט העליון חסר סמכות שיפוט בעניינים פליליים שאירעו בסקוטלנד, עניינים שבהם הסמכות נתונה לבית המשפט העליון של סקוטלנד לעניינים פליליים.
בית המשפט העליון יכול לשמוע ערעורים בעניינים אזרחיים אשר התבררו בבתי המשפט הסקוטיים, אולם כיוון שאין בחוק הסקוטי מנגנון של רשות ערעור לבית המשפט העליון של הממלכה המאוחדת, ערעור כזה אפשרי רק בהסכמת הצדדים.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לבית המשפט העליון של הממלכה המאוחדת:
קצרמר הממלכה המאוחדת
בריטניה: חוק ומשפט
בתי משפט עליונים לפי מדינה