ג'ון מגונט, דוכס לנקסטר


כל מה שרצית לדעת על ג'ון מגונט, דוכס לנקסטר:
ג'ון מגונט, דוכס לנקסטר הראשון (באנגלית: John of Gaunt, 1st Duke of Lancaster) (6 במרץ 1340 – 3 בפברואר 1399), היה חבר בית המלוכה האנגלי מבית פלנטג'נט, בנם השלישי שהגיע לגיל בגרות של אדוארד השלישי, מלך אנגליה ושל פיליפה מאינו.
הוא כונה "ג'ון מגונט" בשל העובדה שהוא נולד בעיר גנט שהשם גונט הוא ההגייה באנגלית לשם העיר שהייתה נהוגה אז.
בתקופה מאוחרת יותר בחייו, כאשר הוא זכה לחוסר אהדה ציבורית, נפוצו שמועות שהוא למעשה היה בנו של קצב מהעיר גנט, בשל העובדה שאביו לא היה נוכח בלידתו.
סיפור זה עורר תמיד את חמת זעמו.
כאחיו הצעיר של הנסיך מויילס, אדוארד, הנסיך השחור, הייתה לג'ון השפעה רחבה על הכתר האנגלי במהלך התקופה שאחיינו, ריצ'רד השני מלך כמלך קטין, ובמהלך תקופת הסכסוכים הפוליטיים שבאו לאחר מכן, אך הוא לא נחשב לחלק מחוג מתנגדי המלך.
צאצאיו הזכרים החוקיים של ג'ון מגונט היו מלכי בית לנקסטר, כולל הנרי הרביעי, הנרי החמישי והנרי השישי.
צאצאיו החוקיים האחרים, מאשתו הראשונה, בלאנש, היו פיליפה מלנקסטר, שנשאה לז'ואאו הראשון, מלך פורטוגל, אליזבט מלנקסטר, דוכסית אקסטר ומאשתו השנייה, קונסטנס, בתו קתרין, מלכת קסטיליה.
לג'ון נולדו גם חמישה ילדים מחוץ לנישואין, אחד נולד בשלב מוקדם של חייו לבת הלוויה של אמו, והארבעה הנוספים, שזכו לשם המשפחה בופורט (Beaufort, על שם אחת מנחלותיו של אביהם), שנולדו לקתרין סוינפורד (Katherine Swynford), פלגשו לאורך שנים של ג'ון ולאחר מכן אשתו השלישית.
ילדי בופורט, שלושה בנים ובת אחת, הוכרו כצאצאים חוקיים על ידי המלך והאפיפיור לאחר שהוריהם באו בברית הנישואין ב-1396.
מאוחר יותר הוכרז על ידי אחיהם למחצה, הנרי הרביעי, שהם זכאים לכל הזכויות מלבד הזכות למלוך, בצעד שהיה שנוי במחלוקת.
הצאצאים שנולדו מנישואין אלה כללו את הנרי בופורט, בישוף וינצ'סטר ובהמשך קרדינל, ג'ואן בופורט, רוזנת ווסטמורלנד, שהייתה סבתם של המלכים אדוארד הרביעי וריצ'רד השלישי, ג'ון בופורט רוזן סומרסט, סבה של מרגרט בופורט, אמו של הנרי השביעי וג'ואן בופורט שצאצאיה החל משנת 1437 והלאה היו מלכי סקוטלנד ובהמשך, החל משנת 1603 מלכי אנגליה, אירלנד ומלכי בריטניה עד עצם היום הזה.
שלושת בתי המלוכה של אנגליה החל משנת 1399: בית לנקסטר, בית יורק ובית טיודור, היו צאצאיו של ג'ון מגונט דרך ילדיו, הנרי הרביעי, ג'ואן בופורט וג'ון בופורט, בהתאמה.
הבן הבכור לבית לנקסטר והיורש, הנרי בולינגברוק, הוגלה לעשר שנים על ידי המלך ריצ'רד השלישי ב-1398 כתגובה לריב בינו לבין ויליאם מאובריי (Mowbray), דוכס נורפוק.
עם מותו של ג'ון מגונט ב-1399 הוכרזו רכושו ותאריו רכוש הכתר, כאשר ריצ'רד השני הוקיע את הנרי בולינגברוק כבוגד והחמיר את עונשו מגלות לעשר שנים לגלות עד סוף חייו.
בולניגברוק שב מהגלות כדי לתבוע את ירושתו, הדיח את ריצ'רד ומלך כהנרי הרביעי, הראשון מבין צאצאיו של גונט שישב על כיסא המלוכה האנגלי.
הודות לנחלות גדולות שהוענקו לג'ון מגונט, הוא היה לא רק האיש העשיר ביותר בתקופתו, אלא אחד מהעשירים ביותר מבין אלה שחיו מאז.
במונחים של היום, נאמד עושרו בשווי של 110 מיליארד דולר, ובכך הוא ניצב במקום ה-16 ברשימת העשירים בכל ההיסטוריה האנושית.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לג'ון מגונט, דוכס לנקסטר:
דוכסי לנקסטר
בית לנקסטר
מסדר הבירית