דגל אדום (רפואה)


כל מה שרצית לדעת על דגל אדום (רפואה):
ברפואה, דגל אדום הוא סימן או תסמין המעיד על אפשרות למחלה חמורה.
דגלים אדומים שהתגלו בבדיקה רפואית דורשים הערכה מחודשת וזהירה של מצבו של הנבדק או הפנייתו למומחה או אף לטיפול דחוף.
ישנן מערכות של דגלים אדומים המותאמות להפרעות מסוימות, למשל דגלים אדומים המצביעים על מחלה המסתתרת מאחורי מצג של הפרעה לא חמורה כגון תסמונת המעי הרגיז או כאב ראש או דגלים אדומים המצביעים על אפשרות של הדרדרות ופגיעה באיברים פנימיים בסקלרודרמה.
דגלים אדומים למצבים חמורים בכאב גב תחתון חריףאפשרות לשבראפשרות לגידול סרטני או לזיהוםאפשרות לתסמונת זנב הסוסמתוך תולדות החולהטראומה חמורה כגון תאונת דרכים או נפילה מגובהטראומה קלה או אף הרמת משקל מאומצת במבוגרים או בסובלים מדלדול עצםגיל מעל ל-50 או פחות מ-20היסטוריה של סרטןתסמינים כמו חום או ירידה לא מוסברת במשקלגורמי סיכון לזיהום בעמוד השדרה: מחלת זיהום חיידקי בהיסטוריה הלא רחוקה, שימוש בסמים בהזרקה, תרופות מדכאות מערכת חיסוןכאב המוחמר בשכיבה על הגב, כאבי לילה חמוריםהפרעות תחושה בתצורת אוכףהתחלה של תפקוד לקוי במתן שתן כמו קושי במתן שתן, עלייה בתדירות מתן שתן או חוסר שליטהליקוי נוירולוגי חמור או פרוגרסיבי בגפה תחתונהמתוך הבדיקה הפיזיקליתרפיון בפי הטבעתאובדן תחושה באזור פי הטבעת וחיץ הנקבייםחולשה משמעותית: חולשה של השריר הארבע ראשי (יישור ברך) ושל השרירים הכופפים והמיישרים של הקרסול ושל מפני כף הרגל כלפי חוץ (drop foot)דגלים אדומים ניתנים לחלוקה לשלוש רמות עיקריות, תולדות החולה ושיעורי הימצאות, תואם מאפייני ההפרעה ובדיקה פיזיקלית וממצאי מעבדה.
דגלים אדומים לדוגמה בתולדות החולה ושיעורי הימצאות הם שימוש בתרופות מדכאות מערכת חיסונית המגבירות סיכון למחלות זיהומיות או גיל גבוה מ-50 המתאר קבוצת גיל בה שכיחות יותר הפרעות חמורות כגון סרטן.
תואם מאפייני ההפרעה מתייחס לסימנים ותסמינים לא אופייניים כגון הפרעות במתן שתן לסובלים מכאב גב תחתון או תגובות גרועות לטיפול שמרני.
בבדיקה פיזיקלית יכולים להמצא דגלים אדומים כגון החזרים או טונוס חריגים.
שאלות סינון מיוחדות ובדיקות ספציפיות נועדו לזהות דגלים אדומים.
משנמצאו כאלו נערכים לפי הצורך בירורים מעמיקים בעזרת שאלות נוספות ובדיקות פיזיקליות או אחרות, שלהן מדדים הנחשבים מדויקים, וביכולתן לשלול או לאשר את החשד להפרעה חמורה.
יש בדגלים האדומים כאלו הדורשים הפניה מיידית לבירור מעמיק כגון הפרעה בתחושה באזור האגן בתצורת "אוכף".
דגל זה מצביע על תסמונת זנב הסוס הנחשבת למצב חירום רפואי הדורש טיפול מיידי.
דגלים כגון גיל מבוגר מובילים לשאלות בירור נוספות היכולות לשלול הפרעות אופייניות לקבוצת הגיל הזו ודגלים כגון החזרים חריגים מובילים לבדיקה נוירולוגית מקיפה שביכולתה לשלול הפרעות חמורות או להצביע על צורך בהפניה למומחה.
חלק מהדגלים יהוו התוויות נגד לטיפולים מסוימים בנבדק.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לדגל אדום (רפואה):
אבחנה רפואית