דה הבילנד מוסקיטו


כל מה שרצית לדעת על דה הבילנד מוסקיטו:
דה הבילנד מוסקיטו (באנגלית: de Havilland Mosquito) היה מטוס קרב בריטי, שהצטיין במספר תפקידים במהלך מלחמת העולם השנייה.
המוסקיטו היה מטוס דו-מנועי, שבו הטייס והנווט ישבו זה לצד זה.
למטוס היה תכנון לא מקובל – הוא התבסס על עץ לבוד, שהורכב מעץ תרזה ובלזה, בתקופה בה שימוש בעץ נחשב מיושן.
המוסקיטו היה מטוס רב-תכליתי להפליא.
כך למשל, גרסת המפציץ שלו יכלה לשאת פצצות במשקל של עד 4000 ליברות, במהירות כזו שקשה היה ליירט אותו, ואילו גרסת הקרב ניחנה בכושר תמרון שאיפשר לה להילחם במטוס קרב חד מנועי.
תפקידיו השונים של המוסקיטו כללו מפציץ טקטי, סייר, מטוס קרב ליום או ללילה, מפציץ-קרב, מטוס חדירה, מטוס תקיפה ימית ומטוס סיור וצילום.
המטוס שירת בחיל האוויר הבריטי, ובחילות אוויר רבים אחרים, בזמן מלחמת העולם השנייה ולאחריה.
טיסת הבכורה התקיימה ב-25 בנובמבר 1940, והמטוס היה בשירות מבצעי בין השנים 1941 עד 1956.
המטוס שירת גם בחיל האוויר הישראלי, עד שנת 1956.

המוסקיטו התקבל בהתפעלות מצד גורמים רבים, ביניהם מפקד חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה, הרמן גרינג‏‏:

"ב-1940 יכולתי לטוס לפחות עד גלזגו ברוב מטוסי, אך לא עוד! דמי רותח כשאני רואה את המוסקיטו.
אני הופך ירוק וצהוב מקנאה.
הבריטים, היכולים להרשות לעצמם אלומיניום יותר מאיתנו, בונים מטוס יפהפה מעץ, בכל מפעל פסנתרים מקומי, ונותנים לו מהירות, שזה עתה הגבירו שוב.
מה אתה אומר על זה?"

– הרמן גרינג, ינואר 1943 ‏

המוסקיטו היווה השראה לחיקוי גרמני, ה-Focke Wulf Ta 154 Moskito, שכמו המקור נבנה מעץ.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לדה הבילנד מוסקיטו:
מטוסי קרב מתוצרת בריטניה
מפציצים מתוצרת בריטניה
מטוסים בריטיים במלחמת העולם השנייה
מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי