דחפור די-9 בשירות צה"ל


כל מה שרצית לדעת על דחפור די-9 בשירות צה"ל:
דחפור משוריין קטרפילר די-9 (מכונה בצה"ל "דובי" וידוע בעולם בשם IDF Caterpillar D9) הוא אחד מכלי הצמ"ה (ציוד מכני הנדסי) המשוריינים שבשירות חיל ההנדסה הקרבית של צה"ל.
חיל ההנדסה הישראלי מפעיל דחפורים כבדים החל ממלחמת העצמאות.
ב-1954 בנתה חברת קטרפילר לראשונה את ה-D9 ועד מהרה הוא מצא את דרכו אל ההנדסה האזרחית בישראל ומשם לשורות צה"ל.
כיום צה"ל מחזיק דחפורי D9 רבים במספר דגמים – L (עם 460 כ"ס), N (עם כ-400 כ"ס), R (עם 405 כ"ס) ו-T (עם 410 כ"ס).
הצבא מתקין עליהם חליפת מיגון, מערכת כיבוי אש ומערכות קשר, וניתן להתקין עליהם גם מקלע (מאג 7.
62 מ"מ) ומדוכות עשן (תוצרת תע"ש) בעת הצורך.
D9R ממוגן שוקל 56 טון ובעל מנוע בעוצמה של 405 כוחות סוס.
הדחפורים מופעלים על ידי יחידות הצמ"ה של חיל ההנדסה הקרבית, על ידי לוחמים שעברו קורס צמ"ה ייעודי בבית הספר להנדסה צבאית, ופעילים במגוון תחומים ומשימות, בעתות שגרה ובעתות מלחמה.
צוות הדחפור מורכב משני לוחמים: מפעיל ומפקד.
המפעיל נוהג בדחפור ומפעיל את הכלים, ואילו המפקד משמש כאחראי קשר ותצפית וכמקלען בעת הצורך.
ייעודיהם של דחפורי חיל ההנדסה במלחמה כוללת הם:

פריצה הנדסית – פתיחת צירים, הרס סוללות, כיסוי תעלות, סלילת דרכים, ניקוי זירות מטענים‏ ופינוי מוקשים.
הבטחת ניידות של הכוחות גם באמצעות חילוץ כלי רכב ורכב קרבי משוריין תקועים או פגועים.
על פי תורת חילוץ הרק"ם בצה"ל, לחוליית המחלצים של חיל החימוש מצטרף דחפור המאבטח את הכוחות על ידי בניית חומת מפגע סביבם, ובמקרה הצורך הופך, דוחף או גורר טנקים וכלי רכב.
‏‏ ב-2008 פרסם עיתון "במחנה" ידיעה על הסבת מספר דחפורי די-9 לדחפורי חילוץ במטרה שיחליפו את טנק חילוץ M-88 המיושן.
על הדחפורים יותקנו התקני חיבור וכננת חילוץ שיאפשרו חיבור לרכב קרבי משוריין וגרירה של הכלי הפגוע.
‏‏
בניית עמדות מגנן, עמדות ירי וסוללות עפר לטנקים של חיל השריון כנגד ירי נ"ט.
חישוף צבאי, כגון גילוח צמחייה שיכולה להסתיר מטעני צד ומארבים של כוחות אויב.
הריסת תשתיות אויב (לאחר שהשתלטו עליהם) ובהן מבנים, מוצבים, דרכי גישה ועוד.
לוחמה בשטח בנוי, כולל פתיחת צירים ממולכדים, פריצת מכשולים והריסת מבנים תחת אש.

בעימות נמוך עצימות, בלחימה בשטח בנוי ובלוחמה בטרור הדחפורים הממוגנים גם הורסים מבנים ובתים ממולכדים שבהם מתבצרים מחבלים חמושים היורים על הכוחות, כגון בנוהל סיר לחץ.
‏ השריון של ה-D9 מקנה לו עמידות בפני יריות ומטעני חבלה, ולכן הוא מועדף על פני כלי צמ"ה אחרים (כמו מחפר ויעה אופני) כאשר ישנה סכנה של ירי ומטענים מהמבנה.
בעת שגרה משמשים הדחפורים לפעילות ביטחון שוטף, חישוף צבאי, עבודות עפר, סיוע בעבודות בנייה וביצור, הכשרת צירים, כיבוי אש‏‏ ופעילות הנדסית לצד כלי צמ"ה אחרים.
הדחפורים הכבדים גם משמשים לפינוי שדות מוקשים ישנים בגבולות שלום.
דחפורי די-9 משמשים גם את יחידות סילוק הפצצות (ס"פ) של חיל ההנדסה הקרבית, כולל את פלגות הס"פ של יהל"ם, המצוידות גם בדחפורי D9 המופעלים בשלט רחוק.
עיקר שימושו של ה-D9 כיום הוא בעימות עם גורמי הטרור הפלסטינים, בפעילות ביטחון שוטף בציר הוברס ובגבול הצפון‏ ובפעולות הנדסה שגרתיות.
במשך שנים ארוכות סבלו מפעילי הדי-9, כשאר מפעילי הצמ"ה, מדימוי שלילי בצה"ל.
אלו תויגו כחסרי משמעת וכמי שעוסקים בעבודות עפר אפורות וחסרות תהילה.
אולם, עם השימוש הגובר בדחפורים במלחמה בטרור, ובמיוחד לאחר תרומתם המכרעת בקרב במחנה הפליטים בג'נין ובמקומות אחרים במהלך מבצע חומת מגן, חלה תמורה משמעותית בדימוי זה ומפעילי הדי-9 נתפשו כלוחמים קרביים לכל דבר ועניין.
‏‏‏‏ הפופולריות של הכלי גדלה במיוחד במהלך האינתיפאדה השנייה ויחידות רבות ביקשו להסתייע בכלי ובמפעיליו.
בעקבות ההצלחה הרבה של צה"ל בשימוש בדחפורי D9 משוריינים, החלו גם צבאות אחרים, בהם הכוחות המזוינים של ארצות הברית, להשתמש בגרסאות ממוגנות של דחפור הקטרפילר די-9.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לדחפור די-9 בשירות צה"ל:
ציוד מכני הנדסי
חיל ההנדסה הישראלי: אמצעי לחימה
כלי רכב הנדסיים משוריינים
טקטיקה ודרכי פעולה באינתיפאדה השנייה
אמצעי לחימה של צה"ל במלחמת יום הכיפורים
שיאני גינס
כלי רכב משוריינים ישראליים