האדם הניאנדרטלי


כל מה שרצית לדעת על האדם הניאנדרטלי:
האדם הניאנדרטלי, או בכתיב הישן האדם הניאנדרתלי, הוא אוכלוסייה נכחדת של אדם קדמון שהייתה נפוצה באירופה, במזרח התיכון (ובכלל זה ארץ ישראל), במערב אסיה ובמרכזה, במהלך תקופות קרחוניות ובין-קרחוניות של הפלייסטוקן התיכון והעליון.
האדם הניאנדרטלי מסווג כמין נפרד "הומו ניאנדרתלנסיס" (Homo neanderthalensis) בסוג האדם על ידי חלק מן החוקרים בתחום הפלאואנתרופולוגיה, או כתת מין של הומו ספיינס, המין האנושי המודרני, על ידי חוקרים אחרים.
הניאנדרטלים מוכרים למדע משלדים מאובנים רבים שהתגלו החל מתחילת המאה ה-19, ובשנים האחרונות גם מרצף הגנום שלהם, אשר מופה על-פי דנ"א שמוצה מעצמותיהם.
כלי האבן, עצמות בעלי החיים וממצאים ארכאולוגים נוספים שהתגלו ביחד עם שלדים אלו מספקים מידע רב על אורחות חייהם.
הניאנדרטלים הופיעו בצורתם המובהקת לפני כ-130 אלף שנה, אך הם דומים לטיפוסי אדם קדומים יותר המסווגים לרוב כהומו היידלברגנסיס, "ספיינס ארכאי" או "קדם ניאנדרטלים".
הניאנדרטלים נכחדו לפני 40 אלף עד 28 אלף שנה.
שאלות הנוגעות למקומם של הניאנדרטלים באבולוציה של האדם, טיב שפתם ותרבותם, יחסיהם עם בני-אדם מודרניים והסיבות להכחדתם, מעוררות עניין רב במדע ובציבור, בשל חשיבותן להגדרת הייחוד האנושי ו"מותר האדם".
הניאנדרטלים היו נמוכי-קומה אך חסונים מאוד, ועצמות השלד שלהם היו עבות יחסית.
הגולגולת שלהם מעידה על מוח בגודל מוח בני-אדם בני-ימינו, אך היא שונה במאפיינים אנטומים עתיקים, כמו רכסי גבות מודגשים וחוסר בליטת סנטר.
בניגוד לתדמיתם הנפוצה בציבור של "אנשי מערות" פרימיטיבים ו"דמויי-קוף", הניאנדרטלים הלכו זקופי-קומה לחלוטין, וקרבתם לקופי אדם לא הייתה גדולה מזו של האדם בן-ימינו.
הם השתמשו באש והתקיימו על ציד ולקט.
ניאנדרטלים חיו במזרח התיכון באותה תקופה ואולי אף לצד בני-אדם מודרניים אנטומית, והשתמשו באותה תרבות חומרית, התרבות המוסטרית, המתקדמת מתרבויות עתיקות יותר, אך פחות מתקדמת מתרבויות התקופה הפלאוליתית העליונה.
לא ברור באיזו מידה השתמשו הניאנדרטלים בשפה, אף כי הממצאים האנטומיים והגנטיים רומזים שהייתה להם יכולת דיבור.
ביטויים אמנותיים וטקסיים נדירים מאוד בממצאים ארכאולוגים של ניאנדרטלים, אף כי אינם נעדרים לחלוטין.
נראה שהם קברו את מתיהם, אך קשה להוכיח באופן חד-משמעי שקבורה זו הייתה טקסית‏.
באירופה נעלמה האוכלוסייה הניאנדרטלית לאחר שהיגרו לשם בני-המין האנושי המודרני שמוצאם באפריקה, אך לא ברור עדיין אם הם שהכחידו את הניאנדרטלים, ישירות או בעקיפין באמצעות תחרות, או שהם הטמיעו את הניאנדרטלים בתוכם כתוצאה מרביית כלאיים.
חקר הגנום של הניאנדרטלים מראה שהם היו אוכלוסייה נפרדת מאוד מן האדם המודרני, ועם זאת, מחקרים אחרונים גילו עדות לרביית כלאיים פורייה ביניהם, אם כי בשיעור נמוך.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להאדם הניאנדרטלי:
מינים שנכחדו
פרהיסטוריה
התרבות המוסטרית
הומינידים
אבולוציית האדם
מינים שנכחדו: הומינידים