הבשורה של סן מרטינו אלה סקלה


כל מה שרצית לדעת על הבשורה של סן מרטינו אלה סקלה:
הבשורה של סן מרטינו אָלָה סקָלָה (באיטלקית: Annunciazione di San Martino alla Scala) הוא פְרֶסְקוֹ מתקופת הרנסאנס, מעשה ידי האמן האיטלקי סנדרו בּוֹטיצֶ'לי, המוצג בגלריית אוּפִיצי בפירנצה.
באביב 1481 צייר בוטיצ'לי ציור קיר עבור בית החולים סן מרטינו אלה סקלה בפירנצה.
מספר שנים קודם לכן, בשנת 1478, התחוללה בעיר מגפת דבר, ובית החולים שימש כמקלט לחולים; ייתכן שפרסקו זה הוכן בסיום המגפה כאות תודה לבתולה שהגנה על המאמינים.
הפרסקו מתבסס על הבשורה למרים – מאורע מכונן המתואר בברית החדשה (לוקאס 1, 26–39, מתי 1, 18–21).
באותה תקופה צייר בוטיצ'לי רבות מיצירותיו המעודנות ביותר על נושא הבתולה.
‏ הציור נעשה באחת מנקודות הזמן המרתקות ביותר בקריירה העשירה של בוטיצ'לי, כאשר הוא התקרב לחצרו של שליט העיר לורנצו דה מדיצ'י ("המפואר").
הציור מציע דוגמה נדירה של קומפוזיציה בפרספקטיבה לינארית, ונוצר למטרות פולחניות.
הנושא של ביקור המלאך גבריאל ודבריו למרים חוזר ונשנה לאורך ההיסטוריה הנוצרית.
בגרסת הציור האיטלקי של הבשורה, מרים, אם ישו מופיעה לעתים קרובות כשהיא רוקמת או קוראת בחצר ביתה או בכניסה אליו, בעוד בגרסאות של ארצות השפלה היא מופיעה בדרך כלל בתוך הבית.
אף שבוטיצ'לי אימץ את הסגנון הפלמי של הכנסת מרים לתוך הבית, ישנם בציור גם יסודות פלורנטיניים, תוך שהוא יוצר משחק הדדי יוצא מהכלל של פנים וחוץ.
הבית נמצא בתוך רקע ארכיטקטוני מדויק ואלגנטי, שממנו מתאפשרת הצצה לעבר חדר השינה של אמו לעתיד של ישו, וכך גם לנוף המוקפד שנפרש מאחורי המלאך גבריאל, שנראה כשהוא מרחף דרך הכניסה לעבר מרים ובידו פרח השושן, סמל לבתוליה.
‏הציור היה ממוקם מעל לכניסה לבית החולים.
במהלך השיפוצים של הבניין במאה ה-17 ניזוק הפרסקו נזק כבד.
בשנת 1920 הוא פורק מהקיר ועבר לגלריית אופיצי, שם עבר שיפוץ.
למרות מידותיו הגדולות (2.
43×5.
53 מטרים), הציור שימש כ"שגרירה" של הגלריה במספר הזדמנויות.
בעבר הוא הוצג בגרמניה ובסין, ובספטמבר 2013, חרף עיכובים,‏ הגיע לירושלים והוא מוצג במוזיאון ישראל עד ינואר 2014.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להבשורה של סן מרטינו אלה סקלה:
סנדרו בוטיצ'לי
ציור של תקופת הרנסאנס
ציורים מהמאה ה-15
פרסקאות
גלריית אופיצי