הטריומפים של קיסר


כל מה שרצית לדעת על הטריומפים של קיסר:
הטריומפים של קיסר (באיטלקית:I Trionfi di Cesare) הם סדרה של תשעה ציורים גדולים, פרי יצירתו של אמן הרנסאנס אנדראה מנטניה מן השנים 1492-1484.
הם צוירו עבור ארמון הדוכסים‏ מבית גונזאגה במנטובה ונמצאים החל מן המחצית הראשונה של המאה ה-16 בארמון המפטון קורט בלונדון.
ציורים אלה היו הניסיון הראשון והמוצלח ביותר להחיות את ציור הטריומפים מרומא הקדומה.
נושאי היצירות הם בעיקר הטריומפים לכבוד ניצחונו של יוליוס קיסר במלחמת גאליה.
התמונות נודעו עוד בחייו של מנטניה בתור יצירתו המושלמת ביותר והן נשארו הייצוג החזותי השלם ביותר של מצעד ניצחון רומי מאז ומעולם.
הן ציורי הרנסאנס הגדולים ביותר בממדיהם שמחוץ לאיטליה.
ה"טריומפים" נרכשו בשנת 1629 על ידי צ'ארלס הראשון, מלך אנגליה והם בימינו חלק מן האוסף המלכותי שבארמון המפטון קורט בלונדון רבתי.
במקורם מצוירות בסביבה השברירית של טמפרת ביצים על קנווס, התמונות עברו לאורך מאות השנים שחזורים ושיפוצים חוזרים.
בשנות ה-1960 בוצעה רסטורציה זהירה של כל השכבות הקיימות פרט לשביעית על מנת לגלות את העבודה המקורית.
אף על פי שבימינו הן שרדו יותר כצל למה שהיו ציוריו המקוריים של מנטניה מן המאה ה-16, עדיין בכוחם להעביר לצופה רושם עז של האפוס ההיסטורי.
כפי שהתבטא אנתוני בלאנט, שהשגיח על שיקום היצירה בתוקף תפקידו כ"מפקח של ציורי המלכה":"ה"טריומפים" הם אולי שרידים אך הם מן הסוג האציל, כאצילותם של אותם הרומאים הקדומים שמנטניה העריצם כל כך עמוקות".
מבקר האמנות טום לובוק כינה את הסדרה "סינופסיס של אמנות הרנסאנס בשירות השלטון הממלכתי – הם נושאים תחושה עזה של תהלוכה איתנה – המרשימה את המתבונן בכמות בלתי נדלית של כוח ושלל"
במלים של ג'ורג'ו וזארי:

אנו יכולים לראות בטריומף מסודרים ומקובצים בתבונה את המרכבה היפה והמקושטת, את דמותו של אדם המקלל את הגבור המנצח, את קרובי המנצח, את הבשמים, הקטורת והקרבנות, את כהני הדת,הפרים המוכתרים לקראת הקרבן, את השבויים, את השלל שנשדד על ידי החיילים, את שורות הפלוגות, הפילים, את החפצים הנגזלים, הניצחונות והערים הכבושות המיוצגות במרכבות שונות, יחד עם טרופאיון על ראשי החניתות, קסדות ושריונות, כיסויי ראש מכל הסוגים, קישוטים ואין ספור חפצי כסף

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להטריומפים של קיסר:
ציורים מהמאה ה-16