המסילה המזרחית


כל מה שרצית לדעת על המסילה המזרחית:
המסילה המזרחית נבנתה כמסילת רכבת אורכית (לאורך אזור השפלה) בשלהי התקופה העות'מאנית בארץ ישראל בשנים 1915 – 1916.
יחידות הצבא העות'מאני שהפעילו רכבות בארץ ישראל הניחו את המסילה כהמשך של מסילת השומרון כדי שתשמש ציר לוגיסטי לשינוע כוח אדם ומשאבים במסגרת המערכה על סיני וארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה.
המסילה קישרה בין שתי מסילות שנמתחו לרוחב הארץ – האחת, רכבת העמק בעמק יזרעאל שבצפון הארץ, והשנייה, המסילה מלוד לירושלים לאורך תוואי נחל שורק שבמרכז הארץ.
לאחר כינון המנדט הבריטי הופעלה המסילה על ידי הרכבת המנדטורית, הוארכה עד חיפה והיוותה את הקטע המרכזי של הקו הראשי ברשת המסילות בארץ ישראל.
לאחר הכרזת העצמאות של מדינת ישראל עברה המסילה לידי רכבת ישראל, והמשיכה לשמש כחלק מהקו הראשי של רכבת ישראל עד הקמת מסילת החוף, שהחליפה אותה.
לאחר השבתת המסילה בין כפר סבא לחדרה בסוף שנות ה-60, המקטע המרכזי של המסילה פורק, אך התוואי שלה נותר בשני מקטעים – בצפון הארץ נשמר התוואי המקורי של המסילה בקטע שבין חיפה לחדרה המהווה כיום חלק ממסילת החוף הפעילה ובקטע המשמש רכבות משא בודדות בלבד בין "צומת רמז", נקודת הפיצול ממסילת החוף שממערב לפרדס חנה-כרכור, לבין תחנת הרכבת חדרה מזרח; ובמרכז הארץ נשמר התוואי המקורי של המסילה בקטע שבין כביש 531 ממזרח לאלישמע לבין תחנת הרכבת ראש העין צפון (המהווה כיום חיבור מסילתי בין מסילת הירקון ומסילת השרון הפעילות), ובקטע המשמש להובלת רכבות משא ורכבות נוסעים ריקות בין תחנת הרכבת ראש העין דרום לבין נקודת המיזוג של המסילה עם הקו הראשי של רכבת ישראל מצפון לתחנת הרכבת לוד.
קטע זה – הקטע הדרומי של המסילה המזרחית – הוא בעצם הקטע הפעיל היחיד של המסילה שעדיין מוכר בשמו המקורי ואינו מהווה חלק ממסילה אחרת, והוא משמש כציר הראשי של רכבות המשא של רכבת ישראל על מנת שלא להעמיס על הקו הראשי, שבו עוברות רכבות נוסעים רבות וגם כציר חירום במקרה של תקלה או השבתה מכוונת של מסילת איילון.
גורמי תכנון שונים מקדמים את חידושה והרחבתה של המסילה המזרחית (בין חדרה ללוד), כולל הקמתן של שבע תחנות נוסעים ומסוף מטענים ארצי.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להמסילה המזרחית:
המסילה המזרחית
ישראל: מסילות רכבת עתידיות