המערכה במדבר המערבי


כל מה שרצית לדעת על המערכה במדבר המערבי:
המערכה במדבר המערבי הייתה השלב המרכזי במערכה בצפון אפריקה במלחמת העולם השנייה.
הלחימה התקיימה במדבר המערבי, במצרים ובלוב, ונמשכה לסירוגין בין הפלישה האיטלקית למצרים בספטמבר 1940 עד סמוך לאחר קרב אל-עלמיין השלישי באוקטובר 1942, במדבר המערבי.
בתחילה לחמו כוחות איטליה הפשיסטית בכוחות בריטניה, מושבותיה ובעלות בריתה, אך לאחר התבוסה האיטלקית במבצע מצפן נשלחו לזירת הלחימה יחידות וורמאכט בפיקודו של פילדמרשל ארווין רומל, אשר התגבשו לכלל כוח גייסי שנתכנה קורפוס אפריקה.
המערכה הייתה מערכה דינאמית שכללה תנועות שריון לאורך מאות קילומטרים, הבקעות עמוקות של קווי האויב ונסיגות חפוזות.
בתחילה תקפו כוחות איטליה הפשיסטית את הצבא הבריטי שהיה מוצב במצרים, אך נהדפו לאחור במבצע מצפן בדצמבר 1940.
על מנת למנוע את התמוטטותו של המערך האיטלקי נשלחו למדבר המערבי כוחות גרמניים, ואלו הצליחו ליצור תנופת הבקעה, ולהדוף את הכוחות הבריטים עמוק לתוך מצרים, פעמיים.
ככל שהתקדמה המערכה הפכה גרמניה הנאצית לגורם הדומיננטי שלחם בבעלות הברית במדבר המערבי.
לאחר המתקפה הגרמנית השנייה, שהסתיימה בקרב אל עלמיין השלישי, באוקטובר 1942, הצליחו כוחות הארמייה השמינית של הצבא הבריטי בפיקודו של גנרל ברנרד מונטגומרי להדוף את האויב עד לתוניסיה, כאשר במקביל נחתו כוחות ארצות הברית על חופי מרוקו ואלג'יריה במבצע לפיד והתקדמו אל תוניסיה ממערב.
המערכה בתוניסיה הסתיימה בניצחון בעלות הברית, הייתה השלב הסופי במערכה בצפון אפריקה בשימה קץ לנוכחות הצבאית של מדינות הציר בצפון אפריקה.
המערכה לא הייתה מערכה מבודדת, אלא הייתה תלויה מאוד בקווי אספקה בים ובאוויר, ובמתרחש בזירות לוחמה קרובות ומקבילות כגון המערכה במזרח אפריקה, מלחמת איטליה-יוון, הקרב על הים התיכון והמצור על מלטה שהשפיעו מאוד על קווי האספקה ביבשה ובים, דרך הים התיכון ותעלת סואץ, על החימוש והציוד שעמד לרשות הצדדים הלוחמים, ועל מכלול האיומים שהיה עליהם לעמוד בפניהם.

מפה המציגה את זירת המערכה העיקרית בין השנים 1940 – 1942

ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה וצבא.
אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

מקור: https://he.
wikipedia.
org/w/index.
php?title=המערכה_במדבר_המערבי&oldid=16983067
קטגוריות: קצרמר צבאקצרמר היסטוריהזירות מלחמת העולם השנייהזירת צפון אפריקה במלחמת העולם השנייהלוב במלחמת העולם השנייהמצרים במלחמת העולם השנייהקטגוריות מוסתרות: סכסוך צבאי ללא מפת מיקוםסכסוך צבאי ללא קואורדינטותקצרמר – כל הערכים

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להמערכה במדבר המערבי:
קצרמר צבא
קצרמר היסטוריה
זירות מלחמת העולם השנייה
זירת צפון אפריקה במלחמת העולם השנייה
לוב במלחמת העולם השנייה
מצרים במלחמת העולם השנייה