המערכה במזרח אפריקה במלחמת העולם הראשונה


כל מה שרצית לדעת על המערכה במזרח אפריקה במלחמת העולם הראשונה:
מעצמות המרכז:
הקיסרות הגרמנית

מזרח אפריקה הגרמנית

מפקדים

יאן כריסטיאן סמאטס
יאקוב ואן דוונטר
שארל טומבר
פריירה ז'יל

פאול פון לטו-פורבק

כוחות

250,000 חיילים

בתחילה: 200 אירופים ו-2,500 אסקרי
בשיא: 3,000 אירופים ו-15,000 ילידים

אבידות

בריטים: 3,443 נהרגו ו-6,558 מתו ממחלות

כ-2,000 הרוגים גרמנים

המערכה במזרח אפריקה במלחמת העולם הראשונה הייתה סדרה של קרבות ופעולות גרילה שהתנהלה במזרח אפריקה במהלך שנות מלחמת העולם הראשונה.
פעולות הלוחמה החלו במזרח אפריקה הגרמנית (כיום טנזניה, בורונדי ורואנדה), ואלה בסופו של דבר התפשטו והגיעו לחלקים של מזרח אפריקה הבריטית (כיום קניה), מוזמביק, רודזיה הצפונית (כיום זמביה) ואוגנדה.
בנובמבר 1917 הצליחו מדינות ההסכמה לגרש את כוחות הגרמנים ממזרח אפריקה הגרמנית, אלא שאלה חדרו למוזמביק, שהייתה אז מושבה של פורטוגל, והמשיכו את הלחימה משם.
בראש הכוח הגרמני עמד פאול אמיל פון לטו-פורבק (Lettow-Forbeck).
במצב חסר תקווה להכריע את יריביו, מנותק כמעט לחלוטין ממולדתו ואל מול עדיפות מכרעת, הוא הפעיל את כוחותיו בכישרון רב, במגמה לרתק לזמן ארוך ככל האפשר, כוחות רבים יותר של מדינות ההסכמה, למערכה במזרח אפריקה.
הוא קיווה להקל בכך על המאמץ הגרמני בחזיתות האחרות, אלא שרוב הכוחות שפעלו נגדו היו כוחות קולוניאליים או הודיים, שלא נועדו לפריסה באירופה.
לטו-פורבק החזיק מעמד בראש כוחותיו עד סוף המלחמה, ובשל קשיי תקשורת, בשים לב לתקופה ולאזור, נכנע כשבועיים אחרי תום הקרבות באירופה, בהיותו בטריטוריה בשליטה בריטית – רודזיה הצפונית.
מזרח אפריקה הגרמנית חולקה בין בריטניה (טנגנייקה, רובה של טנזניה של ימינו) ובלגיה (רואנדה ואורונדי (בורונדי של ימינו)), ומשולש קיונגה, אזור שנכבש על ידי הגרמנים ב-1894, צורף למוזמביק שבשליטת פורטוגל.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להמערכה במזרח אפריקה במלחמת העולם הראשונה:
הזירה האפריקאית במלחמת העולם הראשונה
קולוניאליזם
פורטוגל במלחמת העולם הראשונה
בלגיה במלחמת העולם הראשונה
האימפריה הגרמנית במלחמת העולם הראשונה
האימפריה הבריטית במלחמת העולם הראשונה
מזרח אפריקה הבריטית