המערכה במזרח אפריקה במלחמת העולם השנייה


כל מה שרצית לדעת על המערכה במזרח אפריקה במלחמת העולם השנייה:
המערכה במזרח אפריקה במלחמת העולם השנייה הייתה סדרה של קרבות שהתחוללו באזור מזרח אפריקה במהלך מלחמת העולם השנייה בין האימפריה הבריטית, מושבותיה ובעלות בריתה, ובין איטליה הפשיסטית.
הקרבות פרצו ביוני 1940 ונמשכו עד נובמבר 1941.
המערכה החלה לאחר שאיטליה הכריזה מלחמה על בריטניה וצרפת, והיא התנהלה במקביל למהלכים הצבאיים בזירת המדבר המערבי, כמו הפלישה האיטלקית למצרים ומבצע מצפן.
עם זאת הייתה המערכה במידה רבה מלחמה לשחרור תושבי אתיופיה מהכיבוש האיטלקי שנכפה עליהם לאחר המלחמה האיטלקית-אתיופית השנייה, ולצד הבריטים לחמו גם מורדים אתיופים.
כן היו מעורבים בלחימה לוחמים ממושבות בריטניה באפריקה, מדרום אפריקה, אנשי צרפת החופשית וצבא בלגיה החופשית, וכן מתנדבים מארץ ישראל, חלקם אנשי יחידת קומנדו 51.
האיטלקים, שנהנו מעדיפות מספרית גדולה, החלו את המערכה בתנופה, וכבשו את סומלילנד הבריטית, אך לאחר מספר חודשים פתחו הבריטים בהתקפה משולבת משטחי סודאן וקניה, שהסתיימה בכיבוש כל מושבות אפריקה המזרחית האיטלקית על ידי הבריטים, ובנפילתם בשבי של כ-220,000 חיילים איטלקים וחיילים מקומיים ששרתו בצבא האיטלקי, בפיקודו של הנסיך אמדאו הדוכס השלישי מאאוסטה.
המערכה הסתיימה בתבוסה איטלקית מכרעת, ששמה קץ לשאיפותיו של מוסוליני ליצירת אימפריה איטלקית במזרח אפריקה, והביאה לחידוש עצמאותה של האימפריה האתיופית.
מבחינה צבאית הבטיח הניצחון את נתיבי השיט החיוניים מהאוקיינוס ההודי, דרך הים האדום, לתעלת סואץ, והבטיח לפיקוד המזרח התיכון הבריטי, בפיקודו של הגנרל ארצ'יבלד ויוול, חזית דרומית שקטה לקראת העימותים הצבאיים העתידיים מול הצבא האיטלקי והוורמאכט במערכה בצפון אפריקה.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להמערכה במזרח אפריקה במלחמת העולם השנייה:
המערכה במזרח אפריקה במלחמת העולם השנייה