הסולם הבינלאומי לאירוע אטומי ורדיולוגי


כל מה שרצית לדעת על הסולם הבינלאומי לאירוע אטומי ורדיולוגי:
הסולם הבינלאומי לאירוע אטומי ורדיולוגי (באנגלית: International Nuclear and Radiological Event Scale; ראשי תיבות INES) נקבע בשנת 1990 על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית במטרה לאפשר דיווח מיידי באשר להיבטים הבטיחותיים הכרוכים בתאונות בחומרים בקיעים.
הסולם הבינלאומי לאירוע אטומי ורדיולוגי הוא סקאלה לוגריתמית, בדומה לסולם מגניטודה לפי מומנט המשמש לקביעת חוזקן של רעידות אדמה.
עליית דרגה אחת בסולם חמורה פי עשרה מחומרת דרגה אחת נמוכה ממנה.
שלא בדומה לרעידות אדמה, שם ניתן לכמת את עוצמת הרעידה באמצעות מיכשור מדידה, דרגת החומרה של אסון מעשה ידי אדם כמו תאונה גרעינית, נתון יותר לפרשנות אנושית.
כתוצאה מן הקושי לפרש, הסולם הבינלאומי לאירוע אטומי נקבע פרק זמן משמעותי לאחר קרות האירוע.
לכן, סולם זה ישים במידה מוגבלת ככלי לגיוס סיוע לאזור אסון.
הדירוג לפי הסולם אינו נקבע בידי גורם תקינה מרכזי, אלא על ידי גורמים שונים על פי מדריך רשמי שפורסם על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.
באירועי תקלה גרעינית בולטים הדירוג נקבע לעתים על ידי מפעיל הכור הגרעיני, על ידי גוף לאומי ממשלתי רשמי, ולעתים אף על ידי מוסדות מדעיים, רשויות בינלאומיות, או מומחים אחרים.
לכן, לעתים קיימת חוסר עקביות בין גורמים שונים באשר לדרגת האירוע בסולם.
בסולם הוגדרו מספר קריטריונים ומדדים כדי לקדם דיווח עקבי לאירועי תקלה גרעינית.
קיימות שבע דרגות מעל האפס בסולם הבינלאומי לאירוע אטומי ורדיולוגי: שלוש הדרגות הנמוכות מוגדרות כ"אירועים", וארבע הדרגות הגבוהות כ"תאונות".
קיימת אף דרגה 0.
7 – תאונה רבתי6 – תאונה חמורה5 – תאונה בעלת השפעות רחבות יותר4 – תאונה בעלת השפעה מקומית3 – אירוע חמור2 – אירוע1 – חריגה0 – סטייה (חסרת משמעות בטיחותית)
נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להסולם הבינלאומי לאירוע אטומי ורדיולוגי:
אסונות סביבתיים
רדיואקטיביות
תאונות גרעיניות