הסכסוך הישראלי-פלסטיני


כל מה שרצית לדעת על הסכסוך הישראלי-פלסטיני:
הסכסוך הישראלי-פלסטיני [בערבית: النزاع الفلسطيني-الإسرائيلي (”הסכסוך הפלסטיני־ישראלי“) או القضية الفلسطينية (”הסוגיה הפלסטינית“)] הוא סכסוך בין יהודים תושבי מדינת ישראל לבין ערבים-פלסטינים.
יש המחשיבים את שנת 1860 את מועד תחילתו של הסכסוך מכיוון שבשנה זו הוקמה משכנות שאננים – השכונה היהודית הראשונה מחוץ לחומות העיר העתיקה בירושלים, ציון דרך בהתפתחות היישוב בארץ ישראל ובכינונה של התנועה הציונית.
כך למשל נמנים באופן רשמי נפגעי פעולות האיבה, החל משנה זו.
סכסוך זה בין שני חלקי אוכלוסייה היושבים בארץ ישראל, בין יהודים לבין ערבים, החל לפני הקמת המדינה, והמשיך בעוז לאחריה.
אף שהמונח "פלסטינים" במשמעותו המקובלת כיום לא היה בשימוש לפני הקמת המדינה – מורחבת כיום המשמעות של הביטוי "הסכסוך הישראלי-פלסטיני" אף לתחילתו של הסכסוך בין היהודים לערבים בארץ ישראל.
והוא כולל גם את המאבק בין יהודי ארץ ישראל לבין ערביי ארץ ישראל במהלך שלהי התקופה העות'מאנית בארץ ישראל ותקופת המנדט הבריטי.
הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אף במשמעותו המורחבת כאמור, הוא למעשה חלק מהסכסוך הערבי-ישראלי הרחב עוד יותר.
שש סוגיות עיקריות, העומדות כיום במוקד המחלוקת בין הצדדים הם – גבולות הקבע, מעמד הפליטים הפלסטינים, השליטה בירושלים, חלוקת משאבי המים בין הצדדים, ההתנחלויות הישראליות ביהודה ושומרון והסדרי הביטחון בין הצדדים.
מרבית ניסיונות היישוב של הסכסוך שנעשו במהלך השנים נעשו לקידום פתרון קבע אשר כרוך ביצירת אוטונומיה פלסטינית או מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינה יהודית עצמאית (עד 1948) או לצד מדינת ישראל (אחרי הקמתה).
פתרון אחר שהוצע ליישוב הסכסוך הוא "פתרון מדינה אחת" לפיו כל ארץ ישראל המערבית כולל רצועת עזה והגדה המערבית תהפוך למדינה דו לאומית בעלת שוויון זכויות לכל כאשר שיטות הממשל השונות אשר הוצעו למדינה שכזו משקפות שליטה מוגברת של אחד הצדדים או שליטה שוויונית.
למרות ניסיונות הפתרון קיימים חילוקי דעות ואי-הסכמה בתחומים רבים על האופן הסופי בו ייראו ההסכמים, כמו גם לגבי רמת האמינות של כל צד אשר רואה את הצד השני כמי שלא יעמוד בהסכמים.
מאפיין בולט בסכסוך הוא גילויי האלימות והטרור הקשים אשר קיימים כמעט לכל אורכו של הסכסוך.
הלחימה מבוצעת על ידי צבאות סדירים, כוחות צבאיים למחצה, תאי טרור ויחידים והסכסוך הוביל לאורך השנים למספר רב של הרוגים בקרב האוכלוסייה האזרחית בשני הצדדים.
ישנם גורמים בינלאומיים בולטים שונים המעורבים ביישוב הסכסוך.
שני הגורמים העיקריים המעורבים במשא ומתן ישיר ובלתי אמצעי הם ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו וארגון אש"ף בראשות מחמוד עבאס.
תהליך המשא ומתן הרשמי מתווך על ידי נציגות בינלאומית המכונה הקוורטט לענייני המזרח התיכון אשר מורכב מנציגים מארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להסכסוך הישראלי-פלסטיני:
הסכסוך הישראלי-פלסטיני
הסכסוך הישראלי-ערבי