הפארק הלאומי ההיסטורי של תרבות צ'אקו


כל מה שרצית לדעת על הפארק הלאומי ההיסטורי של תרבות צ'אקו:
הפארק הלאומי ההיסטורי של תרבות צ'אקו (אנגלית: Chaco Culture National Historical Park) הוא פארק לאומי הנמצא בין אלבקרקי לפרמינגטון שבמדינת ניו מקסיקו בארצות הברית, וכולל בתוכו את הריכוז הגדול ביותר של בתי פואבלו של ילידים אינדיאנים באזור דרום-מערב ארצות הברית.
הפארק שוכן בקניון שנחצב על ידי נחל האכזב צ'אקו ווש (Chaco Wash).
הפארק נועד לשימורו של אחד מהאזורים ההיסטוריים והתרבותיים המרתקים ביותר בארצות הברית‏, ובשנת 1987 אף הוכרז כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו.
בין השנים 900 ל-1150 היה קניון צ'אקו מרכז תרבותי עיקרי של אנשי הפואבלו הקדומים, המכונים כיום בשם אנסאזי (בנאוואחו: "העתיקים") ‏.
תושביו הקדומים של קניון צ'אקו חצבו גושי אבן חול גדולים, גררו עצים ממרחקים גדולים, והקימו חמישה-עשר מכלולי מבנים שהיו הגדולים ביותר בצפון אמריקה עד למאה ה-19‏‏.
בצ'אקו נמצאו עדויות לעיסוק באסטרונומיה, כאשר הפטרוגליף "פגיון השמש", השוכן בגבעת פאג'אדה, מהווה דוגמה פופולרית לכך.
ישנן השערות שלפיהן מבנים רבים בקניון צ'אקו נבנו בכיוונים מסוימים כך שיתאימו למחזורי השמש והירח‏ – בנייה הדורשת דורות רבים של תצפיות אסטרונומיות ומאות שנים של בנייה מבוקרת‏.
על פי ההשערה המקובלת, נטשו בני הצ'אקו את הקניון בשל שינויי אקלים ובצורת ממושכת, שהחלה ב-1130 ונמשכה כחמישים שנים‏.
האתרים הצ'אקואנים שוכנים באזור הצחיח וקשה המחיה של ארבע הפינות.
החשש מפני הרס ובליה כתוצאה מפעילות של תיירים באזור היה אחד מהגורמים לסגירתה של גבעת פאג'אדה בפני הציבור.
האתרים נחשבים כמקודשים עבור אנשי ההופי והפואבלו, הממשיכים לשמור על מסורות שהועברו מדור לדור בדבר הגירתם מהקניון והקשר הרוחני שלהם עם המקום‏‏.
אף על פי שמאמצי השימור בפארק עלולים להתנגש עם האמונות הדתיות של האינדיאנים, עובדים נציגי השבטים בשיתוף פעולה עם שירות הפארקים הלאומיים של ארצות הברית, במטרה לחלוק ידע זה ולכבד את מורשת תרבות צ'אקו‏.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להפארק הלאומי ההיסטורי של תרבות צ'אקו:
ארצות הברית: אתרי מורשת עולמית
ארצות הברית: פארקים לאומיים
ניו מקסיקו
אתרים ארכאולוגיים באמריקה הצפונית