הקרב על הבליטה


כל מה שרצית לדעת על הקרב על הבליטה:
הקרב על הבליטה (באנגלית: Battle of the Bulge, בגרמנית: Ardennenoffensive) הוא הכינוי שניתן למערכה צבאית שהתחוללה מאמצע דצמבר 1944 עד אמצע ינואר 1945, במסגרתה תקפו כוחות גרמניה הנאצית את כוחות בעלות הברית המערביות (ארצות הברית ובריטניה הגדולה) באזור יערות הרי הארדנים שבגבול בלגיה-צרפת.
הקרב קיבל את שמו מהמבלט שיצרה החדירה הגרמנית בקו החזית של בעלות הברית באזור הארדנים.
מתקפת הארדנים הביאה לידי ביטוי את עוצמתו של הוורמאכט הגרמני, שהייתה זו המתקפה הגדולה האחרונה שביצע בחזית המערבית של מלחמת העולם השנייה.
מטרת המבצע שכונה בשם "משמר הריין" (בגרמנית: Wacht am Rhein), הייתה ליצור פרצה רחבה בחזית בעלות הברית בשטח לוקסמבורג ובלגיה, לתפוס את נמל אנטוורפן (שהיה בסיס אספקה חיוני לבעלות הברית), ולהשמיד את כוחות בעלות הברית בהולנד וצפון בלגיה, שינותקו על ידי המתקפה הגרמנית.
היטלר האמין כי הצלחת המתקפה תגרום לקרע בתוך הקואליציה האנגלו-אמריקאית, ותאפשר לגרמניה הנאצית להעביר לאחר מכן את כוחותיה לחזית המזרחית, כדי לבלום את המשך התקדמות הצבא האדום מערבה.
המתקפה החלה ב-16 בדצמבר, בהשתתפות כ-200,000 חיילים גרמניים מארמיית הפאנצר החמישית, ארמיית הפאנצר השישית של האס-אס והארמייה השביעית, והצליחה להפתיע את הכוחות החלשים יחסית של צבא ארצות הברית, שהחזיקו בחזית הארדנים.
עד ה-24 בדצמבר יצרה המתקפה הגרמנית בליטה עמוקה בחזית האמריקאית, שעומקה המרבי היה כ-100 ק"מ.
כוחות החלוץ הגרמניים הגיעו עד מרחק קילומטרים ספורים מנהר המז, אך זה היה קצה הגבול של התקדמותם.
יחידות השריון הגרמניות סבלו ממחסור חמור בדלק, שהגביל מאוד את יכולת תנועתן, וספגו אבדות כבדות מתקיפות מטוסי בעלות הברית, שניצלו הפוגה במזג האוויר הקשה.
עד ה-26 בדצמבר איבדו הגרמנים את היוזמה, וכוחות בעלות הברית עברו להתקפת נגד.
ב-7 בינואר 1945 הסכים היטלר לבסוף להפסיק את המתקפה ולהסיג את כוחותיו מגזרת הארדנים, אך רק ב-25 בחודש השלימו הכוחות הגרמניים את נסיגתם לקווי ההתחלה שלהם.
להוציא את המערכה בנורמנדי, קרב הארדנים היה הקרב הגדול והיקר ביותר (מבחינת מספר האבדות) שניהל צבא ארצות הברית במהלך מלחמת העולם השנייה.
בהיסטוריוגרפיה האמריקאית מקובל לראות בו את ה"קרב היחיד" (בשונה מ"מערכה") הגדול והיקר ביותר, שניהל הצבא האמריקאי במהלך ההיסטוריה של ארצות הברית בכלל, ובמהלך מלחמת העולם השנייה בפרט.
במהלך "הקרב על הבליטה" ספג הצבא האמריקאי, לפי הערכות שונות, 108-81 אלף נפגעים, שבויים ונעדרים.
אולם הצבא הגרמני ספג אף הוא אבידות כבדות בכוח אדם ובציוד צבאי במהלך הקרב, ויכולתו להמשיך לנהל את המערכה הצבאית בחזית המערבית נפגעה קשות.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להקרב על הבליטה:
הקרב על הבליטה
קרבות זירת מערב אירופה במלחמת העולם השנייה
קרבות ארצות הברית במלחמת העולם השנייה
קרבות בריטניה במלחמת העולם השנייה
קרבות גרמניה במלחמת העולם השנייה
בלגיה במלחמת העולם השנייה
מלחמת העולם השנייה: 1944
מלחמת העולם השנייה: 1945