הרפובליקה הערבית הסורית


כל מה שרצית לדעת על הרפובליקה הערבית הסורית:
הרפובליקה הערבית הסורית (בערבית: الجمهوريّة العربيّة السّوريّة, תעתיק מדויק: אלג'מהוריה אלערביה אלסוריה להאזנה (מידע · עזרה)), מדינה ערבית במזרח התיכון הגובלת בישראל בדרום-מערב, בלבנון ובים התיכון במערב, בטורקיה בצפון, בעיראק במזרח ובירדן בדרום.
בסוריה התקיימה אחת הציוויליזציות הקדומות ביותר, והעיר אֶבּלה, בה התגוררו קרוב לרבע מיליון בני אדם, מעידה על קיומה של אימפריה שמית גדולה שחלשה על השטח שבין הים האדום לאנטוליה בין השנים 2500 ל-2400 לפני הספירה.
סוריה נשלטה על ידי עמים רבים במהלך ההיסטוריה, בהם הכנענים, העברים, הארמים, האשורים, הבבלים, הפרסים, היוונים, הארמנים, הרומאים, הנבטים, הביזנטים, הערבים והצלבנים.
דמשק ידועה בתור אחת מהקדומות שבערי העולם (כמו גם העיר חאלב, הגדולה בערי סוריה), ושימשה בירתה של האימפריה האומיית וכבירה הפרובינציאלית של האימפריה הממלוכית.
סוריה מהווה גורם מרכזי בסכסוך הערבי-ישראלי, ומצויה בעימות עם מדינת ישראל מאז הקמתה.
סוריה תובעת מישראל את החזרת השליטה על שטח של כ-1,200 קמ"ר ברמת הגולן שנכבש על ידי ישראל במלחמת ששת הימים בשנת 1967.
לסוריה היה סכסוך טריטוריאלי גם עם טורקיה על שטח של 5,403 קמ"ר סביב מפרץ איסכנדרון, שסופח לטורקיה ב-1939, אם כי בשנים האחרונות נוטה סוריה להשלים עם שליטת טורקיה באזור זה.
המדינה הקרובה ביותר לסוריה היא בעלת בריתה איראן, שהבטיחה לה תמיכה צבאית בלתי מסויגת.
גם רוסיה מהווה בעלת ברית וספקית נשק מרכזית עוד מימי ברית המועצות.
משנת 1970 שולטת בסוריה מפלגת הבעת' (מיוני 2000 בראשות הנשיא בשאר אל-אסד), המתבססת על בני המיעוט העלאווי, המהווה רק כ-11% מהאוכלוסייה.
בני העדה מחזיקים ברוב המשרות השלטוניות ותפקידי הקצונה הבכירים בצבא ובשירותי הביטחון, על אף שרוב האוכלוסייה הסורית היא סונית (כ-74% מהאוכלוסייה).
מיעוטים כגון כורדים ופליטים פלסטינים מוגבלים בזכויותיהם.

לאחר שפרץ גל המחאות בארצות ערב בתחילת 2011, מתקיימת בסוריה מלחמת אזרחים בין כוחות הנשיא אסד לבין כוחות המורדים.
נכון למאי 2014 נהרגו בה לפחות 150,000 אנשים, ויותר מארבעה מיליון איש נמלטו כפליטים למדינות השכנות.
גם במישור הבינלאומי דומה שהמשטר הסורי נמצא על סף איבוד הלגיטימציה, הן מצד הליגה הערבית, שהוציאה את המשטר הסורי משורות הארגון, הן מצד המדינות השכנות טורקיה וירדן, והן מצד מדינות המערב, המחריפות את הסנקציות כלפי המשטר ובכיריו.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להרפובליקה הערבית הסורית:
ויקיפדיה: ערכים הדורשים הבהרה
מדינות העולם
מדינות אסיה
מדינות ערב
המזרח הקרוב
המזרח התיכון
סוריה