התערוכה העולמית של שיקגו (1893)


כל מה שרצית לדעת על התערוכה העולמית של שיקגו (1893):
התערוכה העולמית של שיקגו, או התערוכה הקולומביאנית, הייתה התערוכה העולמית הגדולה ביותר במאה ה-19 והוקדשה לציון 400 שנה לגילוי "העולם החדש" על ידי כריסטופר קולומבוס‏ התערוכה התקיימה בשיקגו בין 1 במאי 1893 ל-31 באוקטובר 1893.
ביתני התצוגה השתרעו על פני שטח של 2.
4 קמ"ר, שבמרכזו נבנתה "העיר הלבנה", מכלול של 200 מבנים סביב לגונה מלאכותית‏ (כיום אזור פארק ג'קסון ומוזיאון המדע והתעשייה בשכונת הייד פארק).
מספר מבקרי התערוכה עלה על 27.
5 מיליון איש (מעט פחות ממחצית מכלל אוכלוסיית ארצות הברית באותה עת)‏.
בתערוכה הוצגו חידושים רבים, בהם גלויות מצולמות, מדיח כלים, הגלגל הענק הראשון בעולם ותאורת נאון.
כמו כן, הודגמו לראשונה לציבור הרחב המצאות "ותיקות" יחסית, כמו טלפון, תאורת חשמל, מנוע חשמלי ועוד.
התערוכה חגגה את ניצחון הקפיטליזם בהעלותה על נס מוצרים איכותיים של הטכנולוגיה המודרנית, שנוצרו על ידי יוזמה והשקעה פרטית ועצמאית‏.
התערוכה, שהניבה רווח כספי למשקיעים למרות המיתון בו הייתה שקועה כלכלת ארצות הברית, השיגה את מטרותיה, בהן מיצוב האומה האמריקאית כאומה גדולה, מאוחדת ומובילה, ביסוס האמונה והביטחון בקדמה, במדע ובטכנולוגיה ומעל הכול באמריקניזם כשיטה וכדרך להנהגת העולם בעידן המודרני‏.
במקביל לתערוכה, ששאפה לתדמית רצינית מכובדת וחינוכית, בה הוצגו הישגי האומות המשתתפות, פעל פארק שעשועים ("מידוויי", על שם הרחוב בו מוקם‏), שבו הוצגו מופעים שחלק מבני התקופה ראו כהמוניים ואת חלקם כסטריאוטיפיים ומבזים.
בעיקר מבזים את האוכלוסייה האפרו-אמריקנית‏‏.
על נעילת התערוכה העיב רצח ראש העיר הנבחר, קרטר הריסון, שלושה ימים בלבד לפני סיומה המתוכנן.
לכן לא נערך לתערוכה טקס נעילה.
רצח זה ורציחות נוספות שאירעו בזמן היריד היוו השראה לספר "השטן בעיר הלבנה: רצח, קסם וטירוף ביריד ששינה את אמריקה" (The Devil in the White City: Murder, Magic, and Madness at the Fair That Changed America) מאת אריק לארסון‏.
לארסון ציין בפתח ספרו שהתערוכה היא: "אירוע בודד וקסום, שנעלם כמעט לגמרי מהתודעה המודרנית, אך נחשב בזמנו לבעל השפעה מעצבת המשתווה אף לזו של מלחמת האזרחים"‏.
התערוכה הייתה אירוע כה חשוב ומרכזי בתולדות העיר שיקגו, שאחד מארבעת הכוכבים שעל דגלה מסמל את התערוכה.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להתערוכה העולמית של שיקגו (1893):
שיקגו: תרבות
תערוכות עולמיות
שיקגו: היסטוריה
1893 בארצות הברית