התרבות האשלית


כל מה שרצית לדעת על התרבות האשלית:
התרבות האשלית (Acheulean, על שם הכפר הצרפתי סן-אשל, כיום, פרבר של אמיין) הייתה אחת המסורות החשובות של ייצור כלי אבן על ידי בני אדם מהשלב הקדום של תקופת האבן הקדומה (התקופה הפלאוליתית התחתונה).
אתרים ארכאולוגים בהם התגלו מכלולי כלים מן התעשייה האשלית נפוצים ברחבי אפריקה, אירופה, מערב ודרום אסיה והמזרח התיכון, כולל ארץ ישראל, והם מתוארכים לתקופות של 1.
5 מיליון שנה עד 200 אלף שנה לפני זמננו.
בשונה מתרבויות כלי-אבן פרימיטיביות יותר, כמו התרבות האולדובאית, כלי אבן אשלים הם הדוגמאות העתיקות ביותר הידועות מן האבולוציה של האדם לעיצוב מכוון ומוקפד של כלים מטיפוסים תקניים.
התרבות האשלית הייתה המסורת השלטת של ייצור כלי אבן באזורים נרחבים למשך תקופה של יותר ממיליון שנה, והיא מקושרת בעיקר עם המינים הומו ארגסטר, הומו ארקטוס והומו היידלברגנסיס.
עם זאת בני-אדם ממינים אלו השתמשו לעתים גם בטכניקות אחרות, וכלים מטיפוס אשלי מופיעים לעתים גם אצל מיני אדם מאוחרים יותר.
בדומה לתרבויות חומריות עתיקות אחרות, לתרבות האשלית מתייחסים לעתים במונח "תעשייה אשלית" (אנגלית: Acheulean Industry), על מנת להדגיש את הגדרתה על-פי כלי אבן ששרדו באתרים ארכאולוגים.
יש לזכור שמרבית התרבות החומרית של האוכלוסיות האנושיות הקדומות אינה ידועה, משום שחומרים מתכלים כמו עץ ועור לרוב אינם משתמרים באתרים מתקופת האבן.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות להתרבות האשלית:
תרבויות ארכאולוגיות
אבולוציית האדם
התרבות האשלית