כל מה שרצית לדעת על ה' מלך גאות לבש:
יְהוָה מָלָךְ גֵּאוּת לָבֵשׁ הוא שיר של יום שישי, פרק צ"ג מספר תהילים (פרק__במיספור של תרגום השבעים), ופותח במילים אלה.
הפרק הוא אחד משלושה מזמורי תהילים המתחילים במילים ה' מָלָךְ.
מדרש רבה לפרשת בשלח קושר את מזמור צ"ג לשירת הים, ובכך מסביר את הסיבה להמלכת הקב"ה, שמצוינת בתחילת המזמור:"אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה, הדא הוא דכתיב (תהלים צג, ב): נכון כסאך מאז.
אמר רבי ברכיה בשם רבי אבהו: אף על פי שמעולם אתה, לא נתיישב כסאך, ולא נודעת בעולמך, עד שאמרו בניך שירה.
לכך נאמר: נכון כסאך מאז.
משל למלך שעשה מלחמה ונצח, ועשו אותו אגוסטוס (קיסר, ירום הודו), אמרו לו: עד שלא עשית המלחמה היית מלך, עכשיו עשינוך אגוסטוס, מה יש כבוד בין המלך לאגוסטוס? אלא המלך עומד על הלוח, ואגוסטוס יושב.
כך אמרו ישראל: באמת עד שלא בראת עולמך היית אתה, משבראת אותו, אתה הוא אלא כביכול עומד, שנאמר (חבקוק, ג', ו'): עמד וימודד ארץ, אבל משעמדת בים ואמרנו שירה לפניך, באז נתיישבה מלכותך, וכסאך נכון, הוי: נכון כסאך מאז, באז ישיר.
"הסבר: קיימות דרגות במלוכה, והמלך שדרגתו פחותה, עומד בפני המלך הבכיר היושב על כסאו.
בזמן הבריאה, הקב"ה, כביכול עמד, שנאמר: " עָמַד וַיְמֹדֶד אֶרֶץ", אך בזמן שנאמרה שירת "אָז יָשִׁיר", וכל בני האדם, הכירו בגדולתו, מלכותו של הקב"ה כביכול השתדרגה שנאמר: "נָכוֹן כִּסְאֲךָ מֵאָז".
ממתי נכון כסאך? מ"אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה".