וו דזה טיין


כל מה שרצית לדעת על וו דזה טיין:
וו דזה טיין (בסינית: 武则天‏; 625 – 16 בדצמבר 705) הייתה האישה היחידה בהיסטוריה שנשאה בתואר קיסר סין.
הקיסרית וו דזה טיין שלטה על סין כ-40 שנה.
בהתחלה, לא כמעשה חריג בהיסטוריה הסינית, שלטה למעשה בזמן שלטון בעלה ובניה (בשנים 665 – 690), ומאוחר יותר שברה את כל התקדימים כאשר נטלה את השלטון באופן רשמי בחודש אוגוסט שנת 690 והקימה את שושלת ג'ואו השנייה, שושלת בת שליט אחד, ששלטה עד 705.
תקופת שלטונה זכורה כתקופה של שיגשוג בסין.
הקיסרית נחשבה כאישה אכזרית, ולאורך השנים זכתה להשמצות רבות מידי ההיסטוריונים הסינים (שהתקשו לקבל את העובדה שאישה הפכה לקיסרית).
בשנת 705 בהשפעת יועציה, היא ויתרה על כיתרה לטובת הקיסר ג'ונְגדְזונְג, אותו הדיחה בשנת 684.
פחות משנה אחרי הוויתור על כיתרה, מתה הקיסרית ווּ דְזֶה טְייֵן, בגיל 80.
הקיסרית ווּ דְזֶה טְייֵן, היא אחת משלוש הנשים המשפיעות ביותר בתולדות סין, יחד עם הקיסרית האלמנה צְה-שִׂי (1840-1908), וג'יאנג צ'ינג אשת מאו דזה דונג(1914-1991).
ווּ דְזֶה טְייֵן הקיסרית היחידהבתקופתה ביקרו אותה ואת מעשיה, אולם היסטוריונים בני המאה ה-20 שחקרו את ההיסטוריה של סין שינו את הערכתם לגביה.
היסטוריה של סיןהתקופה הקדומהשלושת המלכים וחמשת הקיסריםשושלת שיהשושלת שאנגשושלת ג'ואותקופת האביב והסתיותקופת המדינות הלוחמותסין הקיסריתשושלת צ'יןשושלת האןשושלת האן המערביתשושלת שיןשושלת האן המזרחיתשלוש הממלכותשושלת ג'ין (420-265)השושלות הדרומיות והצפוניותשושלת סווישושלת טאנגחמש השושלות ועשר הממלכותשושלת סונגשושלת ג'ין (1234-1115)שושלת יואןשושלת מינגשושלת צ'ינגהתפוררות הקיסרותמלחמת האופיום הראשונהמרד טאיפינגמלחמת האופיום השנייהמלחמת סין-צרפתמלחמת סין-יפן הראשונהרפורמת מאה הימיםמרד הבוקסריםסין המודרניתמהפכת שינהאיהקמתה של המפלגה הקומוניסטית של סיןהמצעד הארוךתקרית שיאןמלחמת סין-יפן השנייהמלחמת האזרחים הסיניתהעת החדשההקמת הרפובליקה העממית של סיןמערכת מאה הפרחיםהקפיצה הגדולה קדימההפיצול הסיני-סובייטימלחמת הודו-סיןמהפכת התרבות בסיןתקרית טיאנאנמןמדינה אחת, שתי שיטותראו גםהרפובליקה הסיניתלוח זמנים של ההיסטוריה של סיןפורטל סיןקטגוריה ראשית
נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לוו דזה טיין:
ויקיפדיה: עריכה – היסטוריה
ויקיפדיה: עריכה – מדינות אסיה
קיסרי סין