ויליאם אדוארד בורגהרד דו בויז


כל מה שרצית לדעת על ויליאם אדוארד בורגהרד דו בויז:
ויליאם אדוארד בורגהרד דו בויז (באנגלית: William Edward Burghardt "W.
E.
B.
" Du Bois ; ‏ 23 בפברואר 1868 – 27 באוגוסט 1963) היה סוציולוג, סופר ומשורר אפרו-אמריקאי, מייסד "האיגוד הלאומי לקידום אנשים צבעוניים" (NAACP) ואחד ממייסדי התנועה לזכויות האזרח של ארצות הברית וראשי המאבק השחור לשוויון זכויות בארצות הברית בסוף המאה ה-19 והמחצית הראשונה של המאה ה-20.
מהוגי רעיון הפאן-אפריקניות ואיחוד המדינות העצמאיות של אפריקה ואסיה בעידן הפוסט קולוניאליזם.
מגדולי האינטלקטואלים שהצמיחה ארצות הברית ואחת מדמויות המופת של הקהילה האפריקאית-אמריקאית.
דו בויס היה מנושאי הדגל של התפיסה לפיה יש לבצע היפוך מחשבתי יסודי על מנת למנוע את הנצחת מצבם הנחות והבלתי נסבל של השחורים לאחר התיקון ה-13 לחוקת ארצות הברית, שביטל אמנם את העבדות בארצות הברית, אך הותיר את האוכלוסייה של העבדים המשוחררים במצב חוקי לא מוגדר, כשנמנעת מהם התקדמות מבחינת חינוך ותעסוקה והם נותרים בעוני ובנחשלות, שרק מחזקים בעיני החברה הלבנה את גזירת הגורל האלוהית ואת טבעם כעצלנים, טיפשים ולא-יוצלחים.
דו בויז הגדיר כמטרתו את "החזרת התקווה, הכבוד העצמי והאמונה ביכולת" של השחורים לקחת חלק בחברה האמריקנית על כל היבטיה החברתיים, התרבותיים, המדיניים והאינטלקטוליים.
באופן כזה, האמין, יופרכו גם הטענות הגזעניות כלפיהם.
זו בויז התנגד למנהיגים שחורים כבוקר טי.
וושינגטון שהסתפקו בקידום חינוכי שנועד להקנות לשחורים קיום בכבוד ללא תלות בלבנים ותוך הסכמה עם הפרדה גזעית וחוסר שוויון תעסוקתי וחוקי והעלה על נס את חשיבות ביסוס הגאווה השחורה על תרבות ייחודית השואבת ממסורות אפריקאיות.
ספרו של דו בויז מ-1903, "נשמתם של השחורים" (The Souls of Black Folk) מ-1903 הוא הספר המכונן בתולדות המאבק האמריקני לשוויון זכויות אזרחי ולמען כבוד האדם.
הספר מתאר בלשון ייחודית, אמפתית וציורית אך גם עניינית ומדויקת את התוודעותם של האפרו-אמריקאים לתרבותם, לשורשיהם ולזהותם.
הספר שינה את האופן שיוצאי היבשת השחורה תפסו את עצמם ואת הדרך בה תפסו אותם לבנים (לפחות ככל האמור בליברלים בצפון ארצות הברית).
דו בויז הכיר את השיטה הפוליטית הדמוקרטית-קפיטליסטית כממסד מדכא ונצלני והיה עסוק במהלך חייו בחקירת מודלים חלופיים מיפן הקיסרית וגרמניה הנאצית (לפני השואה, שזיעזעה אותו) ועד ברית המועצות וסין של מאו.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לויליאם אדוארד בורגהרד דו בויז:
ארצות הברית: התנועה לזכויות האזרח
פעילי זכויות אדם אמריקאים
פעילים אפרו-אמריקאים
היסטוריונים אמריקאים
סופרים אמריקאים
סוציולוגים אמריקאים
פובליציסטים אמריקאים
פילוסופים אמריקאים
קומוניסטים אמריקאים
גאנה: היסטוריה
זוכי פרס לנין לשלום
פאן-אפריקניות
הקהילה השחורה בארצות הברית