ז'וריס-קרל הויסמנס


כל מה שרצית לדעת על ז'וריס-קרל הויסמנס:
ז'וריס-קרל הויסמנס (צרפתית: Joris-Karl Huysmans‏; 5 בפברואר 1848 – 12 במאי 1907) היה סופר צרפתי שהתפרסם בעיקר בזכות הרומן À Rebours (יצא בעברית בשם להפך, בתרגום בני ציפר).
הויסמנס נולד בפריז לאם צרפתייה ואב פלמי-הולנדי מן העיר ברדה, ונטבל בשם שארל-מארי-ז'ורז'; את ספריו הוא פרסם בגרסה הולנדית מקורבת של שמו (ז'וריס-קרל) כדי להדגיש את מוצאו הזר, אם כי הרבה לדבר על פלנדריה בזלזול ואף בשנאה.
הוא החל את דרכו הספרותית כסופר נטורליסט, אך הספר שהקנה לו פרסום רב ביותר היה הספר להפך, שסטה מן הנתיב הנטורליסטי, והיה לאחד הטקסטים המכוננים של זרם הדקדנס.
הספר עוסק בדמות יחידה, דמותו של הדוכס דז אסנט, אדם חולני שמאס בחיי החברה הריקננים (לדעתו) השוררים בחברה הפריזאית הגבוהה של המאה ה-19, מחליט להתבודד מן החברה, מקיף עצמו בחפצי חן יקרים, ורגיש רגישות יתר לאסתטיקה של העולם שסביבו, ובעיקר של התרבות והאמנות.
יחסיו המצומצמים עם בני אדם אחרים נוטים לכיוון הסוטה והחולני, והוא אינו מרבה לצאת מביתו (בדומה להויסמנס עצמו).
חלק נכבד מהספר מוקדש לתיאור שניים מציוריו המפורסמים של גוסטב מורו שכביכול היו תלויים על קירות ביתו של הדוכס.
הספר התפרסם כששימש כמוצג התביעה במשפטו של אוסקר ויילד, שהושפע עמוקות מהויסמנס.
לטענת התביעה במשפט, הספר להפך הוא המופיע בתמונתו של דוריאן גריי (ויילד אישר זאת) וכשנשאל אם הספר (ה"סדומי", לטענת התובע) מוסרי בעיניו הוא ענה, "אין הוא כתוב היטב, אבל הוא נתן לי רעיון מסוים".
ב-1891 התפרסם הספר Là-Bas (שָם), ועורר דיון ציבורי בעקבות תיאורי כת השטן המופיעים בו.
בספריו המאוחרים יותר ניכרת השפעת הדת הקתולית, שאליה שב בזקנתו – כמו דקדנטים רבים אחרים.
הויסמנס היה ידוע גם בביקורת האמנות שכתב, והיה ממייסדי האקדמי גונקור.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לז'וריס-קרל הויסמנס:
סופרים צרפתים
מעוטרי אות לגיון הכבוד
אמנות והגות במפנה המאה העשרים