חמולת מח'אמרה


כל מה שרצית לדעת על חמולת מח'אמרה:
חמולת מח'אמרה (בערבית: "האדומים", מלשון הצבע האדום) היא אחת החמולות בכפר יטא ואחת מהחמולות הגדולות בדרום הר חברון (היא יוטה, אחת מערי הלוויים המקראיות).
פירוש נוסף שניתן לשם מח'אמרה הוא "עושי היין" פעולה האסורה באסלאם.
"אל מח'אמרה" מחזיקה במסורת לפיה מוצאה משבט יהודי מח'ייבר שגורש על ידי מוחמד מחצי האי ערב.
נשיא המדינה לשעבר, יצחק בן צבי, ביקר במקום וניסה לעמוד בין השאר על שורשי מסורת זו.
לדעתו‏, מוצא שלוש מתוך שש החמולות שמרכיבות את המח'אמרה בכפר יטא הוא יהודי והן נקראות על שם אביהן הקדום – "מחימר", אשר עלה מן המדבר עם בני שבטו וכבש את הכפר, כנראה במחצית השנייה של המאה השמונה עשרה‏.
בין השאר נמצא כי החמולה נוהגת בשבוע מסוים בימי החורף, קרוב למועד בו חל חג החנוכה, לצאת אל בית בפאתי הכפר ולהדליק שם נרות.
זקני החמולה שמרו על עוד כמה מנהגים יהודים.
הם גם לא אוכלים בשר גמלים, כמנהג היהודים.
הכפר יטא היה הכפר הערבי הראשון‏ שחובר לתשתיות המים והחשמל בידי מדינת ישראל לאחר מלחמת ששת הימים, בה תם הכיבוש הירדני של יהודה ושומרון, בשל משלחת בראשות זקן השבט מן הכפר שהציגה חנוכייה עתיקה למושל הצבאי הישראלי בהר חברון, כעדות למוצאם היהודי של המח'אמרה – אולם בני החמולה לא השיבו טובה למדינה וחברו לגורמים עוינים לה.
שמם של חלק מבני החמולה נקשר לפעילויות טרור והשתייכות לתנזים‏ באיו"ש ולחמאס‏ ובהתקלות עם כוחות צה"ל והשב"כ‏, לדוגמה המחבל הפלסטיני חאלד מחמרה‏ ששוחרר בעסקת שליט והתחייב לא לחזור לטרור.
חלקם התראיינו לכתבה של הערוץ הראשון‏ שנעשתה על צבי מסיני, איש הייטק לשעבר שחוקר את מוצאם היהודי של חלק מהפלסטינים, והודו בכך שהם מודעים למוצאם היהודי למרות שכיום הם רואים בעצמם מוסלמים לכל דבר בשל הדורות הרבים שמאז התאסלמות אבותיהם ולוקחים חלק פעיל ביותר במאבק הפלסטיני בישראל בשל רצונם להראות לשכניהם הערבים כי למרות "עברם היהודי" הם חלק בלתי-נפרד מהצד הערבי בסכסוך הישראלי-פלסטיני.
מעטים מתוכם עברו גיור ועברו להתגורר ביישובים רחוקים מכפרם ובמדינת ישראל.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לחמולת מח'אמרה:
קבוצות הטוענות למוצא יהודי
הר חברון
משפחות ערביות