חקר רשתות חברתיות


כל מה שרצית לדעת על חקר רשתות חברתיות:
חקר רשתות חברתיות היא גישה מדעית לחקר מבנים של יחסים הדדיים בין ישויות.
המונח רחב מספיק כדי לכלול אנשים ובעלי חיים, ארגונים ותאגידים, אזורים גאוגרפיים ומדינות.
למרות השוני הרב בין הישויות, תופעות מסוימות פועלות בצורה זהה בכל רשת חברתית.
כדי להבין תופעה, אין די בבחינת מאפייני היחידים הקשורים לתופעה, אלא יש לבחון את מיקומם במבנה החברתי.
חקר רשתות חברתיות עוסק בניתוח הקשרים בין הגורמים הפעילים בזירה החברתית.
גורמים אלו יכולים להיות יחידים, קבוצות, תאגידים או אף מדינות.
מתוך ניתוח הקשרים בין הגורמים השונים ברשת, ניתן ללמוד על מרכזיותו של כל אחד מהם, על היררכיה בקבוצה, על הצפיפות של הקבוצה ועוד.
גישה זו משתמשת במושגים הלקוחים מתורת הגרפים המתמטית לניתוח מבנים.
דוגמאות למחקרים בתחום חקר הרשתות החברתיות:

ניתן להשתמש בגישה זו על-מנת לחקור את מערכת הסחר הבינלאומית, כאשר הניתוח ישתמש במדינות כאקטורים ובהיקפי סחר כקשרים.
ניתוח כזה יכול להראות על גושים של מדינות ועל היררכיה בין הגושים ובתוכם.
ברמה אחרת לגמרי, ניתן להשתמש בגישה זו כדי לחקור את המבנה של קבוצת תמיכה – האקטורים יהיו החברים בקבוצה והקשרים יהיו בהתאם לתשובתם לשאלה 'ממי את/ה מקבל/ת ולמי את/ה מעניק/ה תמיכה בקבוצה'.
רשת כזו יכולה לשמש לניתוח דפוסים של מתן תמיכה ויעילות של קבוצות תמיכה.

חקר רשתות חברתיות מאפשר לחוקר לחקור קבוצת אנשים בלא להניח הנחות מוקדמות לגבי הקבוצה בה הם חברים, אלא לבדוק את חברותם בקבוצה מתוך הנתונים שהוא אוסף.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לחקר רשתות חברתיות:
תאוריות סוציולוגיות
רשתות חברתיות