טביעת הצוללת דקר


כל מה שרצית לדעת על טביעת הצוללת דקר:
אח"י דקר הייתה צוללת בשירות חיל הים הישראלי, שטבעה בדרכה מבריטניה לישראל בינואר 1968 וכל 69 אנשי צוותה נספו.
הצוללת שירתה במקור כאה"מ טוטם (HMS Totem), בצי הבריטי.
ב-1965 רכשה ישראל את הצוללת, והיא קיבלה את מספר חיל הים צ-77, שופצה במספנות פורטסמות', אוישה בצוות ישראלי שאומן בידי הצי הבריטי, ויצאה לדרכה לישראל ב-9 בינואר 1968.
דיווח המיקום האחרון התקבל מהצוללת ב-24 בינואר 1968 בשעה 6:00 בבוקר מדרום לקצה המזרחי של כרתים, והשדר האחרון התקבל ממנה 18 שעות מאוחר יותר.
על אף חיפושים נרחבים שנערכו אחריה על ידי אוניות, צוללות וכלי טיס, לא נמצאה הצוללת על פני המים והיא הוכרזה כאבודה.
המידע וההערכות על הסיבות לאובדנה לא פורסמו, והפרשה נתקבעה כתעלומה וטראומה לאומית.
כשנה לאחר טביעתה התגלה אחד ממצופי החירום של הצוללת בחוף רצועת עזה.
מסקנות שגויות מניתוח ממצאי המצוף ומקום הימצאו הובילו לחיפושים אחריה בחופי מצרים ובים האגאי, אך אלה לא העלו דבר.
בגמר המלחמה הקרה ניאות אדמירל ג'רמי בורדה להעמיד את יכולות החיפוש והאיתור במים עמוקים שפותחו על ידי צי ארצות הברית למציאת הצוללת.
החיפושים שבו והתמקדו בקטע הנתיב שבו אבד הקשר עמה.
ב-28 במאי 1999, למעלה מ-31 שנים לאחר היעלמותה, נמצאו שרידיה של "דקר" על ידי מערך החיפוש במים עמוקים של חברת נאוטיקוס.
השרידים נמצאו בקרקעית הים בעומק של 3 קילומטרים, על נתיב השיט המתוכנן לחיפה, במרחק של 485 קילומטרים מיעדה.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לטביעת הצוללת דקר:
צוללות ישראליות
צה"ל: תאונות בפעילות מבצעית
כלי שיט ישראליים שטבעו
אסונות ימיים צבאיים
היסטוריה של חיל הים הישראלי
1968 בישראל
הנצחת נעדרים בהר הרצל
חיפוש וחילוץ תת-מימיים