טיסה 052 של אוויאנקה


כל מה שרצית לדעת על טיסה 052 של אוויאנקה:
טיסה 052 של אוויאנקה הייתה טיסה של חברת אוויאנקה שיצאה מבוגוטה שבקולומביה לניו יורק והתרסקה במרחק קצר מיעדה.
התאונה האווירית אירעה ב-25 בינואר 1990.
טיסה 052 של אוויאנקה, חברת התעופה הקולומביאנית, המריאה משדה התעופה הבינלאומי בלימה לכיוון שדה התעופה מדיין בקולומביה.
משם המשיכה הטיסה לנמל התעופה הבינלאומי ניו יורק קנדי.
על המטוס מדגם בואינג 707 היו 158 נוסעים ואנשי צוות.
המטוס המריא לכיוון ניו יורק.
עם כניסתו למרחב האווירי של ניו יורק הורה מגדל הפיקוח לטייס לעכב את נחיתתו ולחוג באוויר בשל תנאי מזג אוויר קשים.
בעקבות מזג האוויר נוצר עומס עצום במרחב האווירי של ניו יורק.
לפי דיווחים מאותו לילה, אחד מכל חמישה מטוסים שניסה לנחות באזור מנהטן נאלץ לבצע הקפה נוספת מכיוון שהחטיא את המסלול.
הטייסים שקלו לפנות ליעד חלופי בבוסטון, ושיערו שיצליחו לנחות בשלום.
לאחר 77 דקות המתנה, עם מכלי דלק כמעט ריקים, נתן מגדל הפיקוח לטיסה 052 אישור נחיתה במסלול 22L.
כשהנמיך המטוס לגובה 500 מטרים מהקרקע הוא נקלע לרוחות חזקות שגרמו לו לסטות מהנתיב ולחרוג מהמסלול.
צוות המטוס ניסה לבצע הקפה נוספת, אך לשווא.
הדלק במכלים אזל והמטוס התרסק על לונג איילנד, כ-20 ק"מ בלבד משדה התעופה.
73 נוסעים ואנשי צוות נהרגו ו-85 נפצעו.
מאחר שבמטוס אזל הדלק לא התלקחה אש בעת ההתרסקות וייתכן שבכך נמנעו אבדות נוספות.
ועדת החקירה שהוקמה לחקר האסון קבעה שהגורם לאסון הוא טעות אנוש של הטייסים.
למרות שטייסי אוויאנקה הזהירו ואמרו שהדלק עומד לאזול, הם לא הזכירו את המילה "מצב חירום" אפילו פעם אחת, כמקובל במצבים כאלה, ולכן קשה לדעת אם הפקחים היו מודעים למצב האמיתי של טיסה 052 בטרם ההתרסקות.
הטייסים ביקשו רק אישור נחיתה בעדיפות גבוהה, וייתכן שחוסר שליטה מספקת באנגלית גרם להם לחשוב שמגדל הפיקוח מודע לגודל הסכנה.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לטיסה 052 של אוויאנקה:
תקריות ואסונות תעופה בניו יורק
תקריות ואסונות תעופה במעורבות מטוסי בואינג 707
תקריות ואסונות תעופה סמוך לנחיתה
תקריות ואסונות תעופה עקב מזג אוויר קשה
1990 בארצות הברית
קולומביה: תעופה
תקריות ואסונות תעופה ב-1990