יוהאן אדם ריינקן


כל מה שרצית לדעת על יוהאן אדם ריינקן:
יוהאן אדם ריינקן (בגרמנית: Johann Adam Reincken או Jan Adams Reinken, נולד ב-27 באפריל 1623 בדפנטר, נפטר ב-24 בנובמבר 1722 בהמבורג) היה נגן עוגב ומלחין צפון-גרמני, שנודע באריכות ימיו, בהיקף סגנונו ובהשפעתו על נגני עוגב צעירים כמו יוהאן סבסטיאן באך.
בשנת 1654 יצא ריינקן ללמוד אצל היינריך שיידמן בכנסיית סנטה קתרינה (Katharinenkirche) בהמבורג.
אחרי שלוש שנות לימודים ועוד שנת עבודה בדפנטר התמנה לעוזרו של שיידמן ואחרי מותו בשנת 1663, תפס את מקומו ובמשרתו זו נשאר כל חייו.
בשנת 1705 ניסו כמה מזקני העדה למנות את יוהאן מאתזון כמחליף לריינקן, אך הוא לא איפשר את הדבר.
שלא כרבים מנגני העוגב בזמנו, ריינקן מת כאדם עשיר.

יוהאן פורהאוט: "סצנה מוזיקלית ביתית" (האיש שליד הצ'מבלו הוא כמעט בוודאות ריינקן, משמאלו כנראה בוקסטהודה, מנגן בוויולה דה גמבה, מימינו, מתחת לצ'מבלו, כנראה יוהאן תיילה.

ריינקן הכיר היטב את בוקסטהודה – שניהם היו חברים ללימודים אצל שיידמן – וראיה לכך תמונת שמן של הצייר ההולנדי יוהנס פורהאוט משנת 1674, שבה הם נראים יחדיו בסצנה מוזיקלית ביתית.
הסברה היא, שלריינקן הייתה השפעה ניכרת על באך הצעיר.
לפי האמור בדברי זיכרון לבאך (1751 – 1754), העיר ריינקן הישיש, אחרי ששמע את באך בן ה-35 מאלתר על הכוראל הלותרני "על נהרות בבל", "חשבתי שהאמנות הזאת גוועה ומתה, אבל אני רואה שהיא חיה בך.
"‏ כיון שהגדולה ביצירותיו של ריינקן למקלדת נכתבה על הכוראל הזה, הרי שבאך הפגין בכך כבוד כלפי אמנותו של ריינקן בסגנון הצפון גרמני של הפנטסיה הכוראלית.
בשנת 2006 התגלתה החתימה המוקדמת ביותר של באך בויימאר, על גבי העתק של "על נהרות בבל" מאת ריינקן, שבאך הכין בשנת 1700 למורו באותם ימים בלינבורג, גיאורג בהם.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות ליוהאן אדם ריינקן:
מלחינים גרמנים
נגני עוגב גרמנים
מלחינים מתקופת הבארוק