יחסי החוץ של איראן


כל מה שרצית לדעת על יחסי החוץ של איראן:
חבל הסנדיניסטים – לאחר המהפכה האיראנית איראן החלה לפתח את קשרים קרובים עם קובה וניקרגואה בעניין חבל הסנדיניסטים.

בחריין – בשנת 1981 תמכה איראן בניסיון הפלת הממשלה בבחריין.
לבנון – בסביבות יוני 1982, איראן שיגרה יותר מ-1000 אנשי משמרות המהפכה לבקעת לבנון.
שם הם הקימו ארגונים רבים ובפרט בתי ספר בהם הופצו דוקטרינות אסלאמית.
בפיקוח של אנשי דת איראניים.
עם כניסתה של ישראל ללבנון, איראן הייתה לגורם משמעותי בתמיכה בהקמתה של החזבאללה, ארגון שירותים חברתיים המסור לדרכיו של ח'ומייני ושלטון חכם הדת.
לאור דריסת הרגל המוקדמת שגובשה איראן סייעה בארגון חזבאללה, אחת מההצלחות הגדולות ביותר שלה (ראו גם: ‏מלחמת לבנון ומלחמת לבנון השנייה).
ישראל – איראן מממנת, מאמנת, מכוונת ומפעילה ארגוני טרור אנטי-ישראלים כמו החמאס, הג'יהאד האסלאמי, החזבאללה ועוד.
‏‏
מרוקו – בשנת 2009 מרוקו ניתקה את קשריה הדיפלומטים עם איראן בטיעון כי בכך איראן מנסה להפיץ את האסלאם השיעי בתחומיה, דבר המהווה הערבות הענייני הפנים של מרוקו הסונית.
עיראק – איראן תומכת מבחינת ההכשרה ומימון במליציות שיעיות בעיראק, דבר שאפשר להן לתפוס שליטה בחלקים נרחבים מהארץ (ראו גם: מלחמת עיראק).
סוריה – דווח שאיראן העניקה סיוע בתחומי ההכשרה, מימון, טכנולוגיות מעקב ותחמושת לבשאר אל-אסד לדכא את ההפגנות נגד הממשלה, שפרצו בשנת 2011.
כמו כן סיפקו האיראנים גם צלפי משמרות מהפכה שלקחו חלק אקטיבי בלחימות (ראו: מלחמת האזרחים בסוריה).
תימן – איראן תומכת היום מבחינת אימונים, מימון והכוונה במליציות שיעיות בתימן המנסות לתפוס את ההנהגה ולחזק את השיעה בתימן (ראו: מבצע סופה נחרצת).
אזור משולש הגבולות (שבין ארגנטינה, ברזיל ופרגוואי)- בשנים האחרונות, עיקר פועלו של חזבאללה באמריקה הלטינית התמקד סביב גיוס כספים בקרב אוהדיו באזור, וזאת במיוחד באזור משולש הגבולות, הכולל ערים בעלות אוכלוסיות מוסלמיות גדולות.
אזור משולש הגבולות משמש זה זמן רב להברחות נשק, סחורות מוברחות, סחר בסמים, זיוף מסמכים, הונאות מטבע, ייצור והלבנת הון והתנעת סחורות גנובות.

טרור עולמי – איראן תומכת נלהבת בטרור העולמי.
לפי זאקרי חמיד-רזא, עריק משירותי משרד המודיעין והביטחון הלאומי של איראן, בפגישה שהתקיימה בדלתיים סגורות מספר שבועות לפני אירועי פיגועי 11 בספטמבר ביקר בנו הבכור של אוסאמה בן-לאדן, סעד בן-לאדן, באיראן.
שם נפגש עם ח'אמנאי ועם מספר גורמים איראנים בכירים נוספים ופרס בפניהם את תוכנית התקיפה של פיגועי 11 בספטמבר על ארצות הברית, וקיבל בכך גם את סיועם.


נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות ליחסי החוץ של איראן:
רפובליקה אסלאמית
איראן
איראן: יחסי חוץ