יחסי החוץ של האיחוד האירופי


כל מה שרצית לדעת על יחסי החוץ של האיחוד האירופי:
למרות שישנה מידה רבה של אינטגרציה בין המדינות החברות באיחוד האירופי, הריבונות בנוגע לקביעת יחסי החוץ עודנה נתונה במידה בידי 28 הממשלות החברות באיחוד.
עם זאת מאחר שביכולתו של האיחוד להביא להשפעה כוללת ובעלת קול והשפעה גדולים יותר כגוש יחיד ומאוחד, לעיתים מתבצעים ניסיונות לפעול כגוש, וזאת בעיקר בנושאים הקשורים לסחר ואנרגיה, כשהנציג העליון של האיחוד לענייני חוץ ומדיניות ביטחון מגלם תפקיד זה.
מאחר שהאיחוד האירופי אינו מדינה, לאור אמנת וינה בדבר יחסים דיפלומטיים של שנת 1961, אין לאיחוד האירופי את הזכות לקיים יחסים דיפלומטיים מלאים או לשלוח משלחות דיפלומטיות למדינות שאינן חברות באיחוד האירופי עצמו.
עם זאת, שירות פעילות החוץ האירופי (ה-EEAS(אנ')) מעמיד מספר גדול מאוד של משלחות במדינות שונות בעולם.
זאת תחת האפשרות שניתנת לו לפי המשפט הבינלאומי לפעול במסגרת אמנות החתומות ומאושרות על ידי המדינה הריבונית בה מבקש האיחוד האירופי לפעול.
במילים אחרות, למשלחות האיחוד האירופי יש את הכח לפעול רק במסגרת תחומי הכח שהעניקו לו האמנות, וזאת בתיאום ובהסכמת המדינות הריבוניות בהן מבקש האיחוד האירופי לפעול.
כשכל סטייה מהתחומים המוגדרים באמנה, שאותן אישרה המדינה הריבונית, נחשבת לפגיעה בריבונות המדינה בה המשלחות פועלות וכפגיעה במשפט הבינלאומי, ומהווה עילה לתביעת האיחוד האירופי בבית הדין הבינלאומי לצדק.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות ליחסי החוץ של האיחוד האירופי:
ויקיפדיה: עריכה – מדינות אירופה
האיחוד האירופי: כלכלה
האיחוד האירופי: יחסי חוץ