יציבות כלי טיס


כל מה שרצית לדעת על יציבות כלי טיס:
יציבות כלי טיס היא ענף של מכניקת הטיס אשר עוסק בדרכים לנהג ולייצב את כל הטיס בצורה מבוקרת סביב שלושת צירי הניהוג שלו: עלרוד, סבסוב, וגלגול.
מבחינים בין יציבות אורכית הנוגעת לציר העלרוד בעיקר ויציבות רוחבית הנוגעת לצירי הסבסוב והגלגול.
אפשרות נוספת היא להבחין בין יציבות סטטית ויציבות דינמית.
כלי טיס יציב סטטית יתקן הפרעות טיסה בעצמו ואילו כלי בלתי יציב סטטית דורש פקודות קלט תמידיות להגאים על מנת להישאר יציב.
פקודות אלה ניתנות על ידי מערכת טוס על חוט ומאפשרות ניהוג ויכולת דינמית טובה יותר של כלי הטיס.
דוגמה לכלי טיס בלתי יציב סטטית היא ה-F-16.
על מנת לאפשר תמרונים חריפים במהלך הטיסה כגון התחמקות מטילים ותרחישי קרב אוויר, על כלי הטיס להיות בלתי יציב סטטית והיציבות תתקבל על ידי מערכת בקרה שתתן פקודות באופן תמידי לכלי.
לשם השוואה, במטוסי נוסעים נרצה שהטיסה תהיה נעימה ונוחה בעבור הנוסעים והצוות ,ולכן מבנה המטוס הוא זה שיספק יציבות סטטית.
בחקר היציבות נהוג לעבוד במקדמים חסרי מימד.
ועל מנת לעבור ממקדמי כוח למקדמי מומנט מכפילים בזרוע הנדרשת.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות ליציבות כלי טיס:
ויקיפדיה: עריכה – ויקיזציה
ויקיפדיה: עריכה – מדעי הטבע
הנדסה אווירונאוטית