כדור הארץ תחילה!


כל מה שרצית לדעת על כדור הארץ תחילה!:
כדור הארץ תחילה! (באנגלית: !Earth First) הוא ארגון שמירת סביבה רדיקלי שצץ בדרום מערב ארצות הברית ב-1979, והוקם רשמית ב-4 באפריל 1980 על ידי דייב פורמן (Dave Foreman), מייק רוסלה (Mike Roselle), האוויי וולקה (Howie Wolke), בארט קוהלר (Bart Koehler) ורון קזר (Ron Kezar).

קבוצות של הארגון פעילות בארצות הברית, בריטניה, קנדה, אוסטרליה, הולנד, בלגיה, הפיליפינים, צ'כיה, הודו, מקסיקו, צרפת, גרמניה, ניו זילנד, פולין, ניגריה, סלובקיה, אירלנד, איטליה וספרד.

את ההשראה לרעיונותיהם קיבלו קבוצת הפעילים מספרה של רייצ'ל קרסון "אביב דומם", מספרי הטבע של אלדו לאופולד ומהספר "כנופיית המקלות בגלגלים" מאת אדוארד אבי.
הקבוצה שכללה את פעיל איכות הסביבה דייב פורמן, חבר מפלגת הצעירים הבינלאומית (Youth International Party) לשעבר מייק רוסלה, נציגי הארגון חברת הטבע הבראשיתי (Wilderness Society) מויומינג האוויי וולקה ובארט קוהלר ועובד הלשכה לניהול קרקעות (Bureau of Land Management), רון קזר, התגבשה במהלך מסע משותף במיניבוס של דייב פורמן מאל פינאקאטה והשמורה הביוספרית גראן דסיירטו דה אלטאר בצפון מקסיקו לאלבקרקי בניו מקסיקו, וקבעו אז את המוטו של הארגון: "אין התפשרות בהגנה על אמא אדמה!" ("No Compromise in Defense of Mother Earth!").
הקמת הארגון הייתה תגובה למה שהפעילים חשו כבגידה של פעילי הזרם המרכזי בתנועה לאיכות הסביבה במהלך תכנון "RARE II" (תוכנית שירות היערות לאזורים שיוקצו לשמירה שלא יסללו בהם כבישים).
החזון של הפעילים היה תנועה מהפכנית שתקצה שמורות אקולוגיות בשטחים של מיליוני אקרים בכל רחבי ארצות הברית.
רעיונותיהם התבססו על העקרונות העיקריים של ענף המדע החדש "הבסיס המדעי לשמירת הטבע" (conservation biology),‏ שפותח על ידי מדענים דוגמת הביולוג האמריקני אדוארד וילסון (E.
O.
Wilson) במהלך עשרים השנים קודם לכן, אבל שהקבוצות לשימור הסביבה התמהמהו לאמץ.
הרעיונות התגבשו במהלך מסע רגלי מפרך יחד, כשהקבוצה הייתה בדרכה לאלבקרקי.
"לפתע צעק פורמן "כדור הארץ תחילה!", ובתגובה צייר רוסלה לוגו של אגרוף קמוץ ירוק, העבירו לחזית המיניבוס, וכך הוקם כדור הארץ תחילה!"‏

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לכדור הארץ תחילה!:
מחאה בארצות הברית
ארגונים להגנת הסביבה