ליל המסכות (סדרת סרטים)


כל מה שרצית לדעת על ליל המסכות (סדרת סרטים):
ליל המסכות (באנגלית: Halloween, תורגם בעברית לעתים גם כליל כל הקדושים) היא סדרת סרטי אימה אשר הראשון בהם, בבימויו של ג'ון קרפנטר, יצא לאקרנים בשנת 1978.
הסרט הפך במהרה לסרט פולחן וסחף אחריו מעריצים רבים, כמו כן הוביל לשבעה סרטי המשך ובנוסף לעיבוד מחודש-פריקוול לסרט המקורי.
הסדרה זכתה למעמד דומה לאלו של סדרת "סיוט ברחוב אלם" ו"יום שישי ה-13" בקרב מעריצי סוגת האימה, והסרט "ליל המסכות" אף נכנס ב-2006 לספריית הקונגרס תחת הנימוק "חשוב מבחינה תרבותית, היסטורית ואסתטית".
הרבה מבקרים מציינים את הסרט המקורי כראשון מבין סרטי הסלאשרים, שנוצר בהשפעת הסרט "פסיכו" של אלפרד היצ'קוק, אך למעשה היה זה המנסרים מטקסס, שיצא עוד בשנת 1974.
הסרט הציג לראשונה קלישאות רבות המשומשות בסרטי האימה של שנות ה-80 ושנות ה-90.
מבקרים רבים הציעו, כי סרטי "ליל המסכות" ודומיהם מעודדים מיזוגיניה וסאדיזם, בעוד אחרים מציעים כי הסרטים עצמם מהווים ביקורת נוקבת נגד דרכם הפרועה של צעירים בשנות ה-70, ורבים מקורבנותיו של מאיירס הם מופקרים מינית ומשתמשים בסמים, בעוד הגיבורה היא צנועה וחסודה.
למרות שקרפנטר הכחיש כל קשר, הבחנות אלה בדבר מוסריותן של הדמויות וסיכויהן לשרוד את הסרט נהפכו למוטיב שולט בסרטי הסלאשרים למיניהם.
כל הסדרה, בהבדל מ"ליל המסכות 3: עונת המכשפה", מציגה את דמותו של מייקל מאיירס כאיש הרע ואת דוקטור לומיס בתור הרופא שרודף אחריו.
במקור היה אמור להיות סיפור שונה בכל אחד מסרטי הסדרה, אך בשל הפופולריות לה זכתה דמותו של מאיירס בעקבות הופעתה בסרט הראשון בסדרה הוחלט להמשיך את עלילותיו בשאר סרטי הסדרה (מלבד הסרט השלישי).
במהלך השנים מאיירס נהפך לאחת מהדמויות האייקוניות ביותר של ז'אנר האימה, יחד עם ג'ייסון וורהיס (יום שישי ה-13) ופרדי קרוגר (סיוט ברחוב אלם), ומאפייניו הבולטים הם הליכתו המדודה, המסכה חסרת ההבעה וכלי הרצח המועדף עליו – סכין מטבח ענקית.
את סדרת הסרטים מאפיינת בנוסף מנגינת הפסנתר הידועה, המשתמשת בעיקר בטונים נמוכים ומשרה אווירת מתח וצמרמורת לצופיה.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לליל המסכות (סדרת סרטים):
סדרות סרטי אימה
סרטי ג'ון קרפנטר
סרטים אמריקאיים
סרטי מיראמקס