לקות למידה


כל מה שרצית לדעת על לקות למידה:
לקות למידה (בראשי תיבות: ל"ל) היא הפרעה נוירו-התפתחותית‏ הפוגעת בתפקודי למידה בסיסיים (קריאה, כתיבה וחישוב), ומפריעה באופן ניכר לאדם לרכוש ולבטא ידע ומיומנויות ברמה הצפויה מאנשים בגילו, השכלתו ומנת המשכל שלו.
חלק מאנשי המקצוע מחשיבים כלקות למידה את הלקויות דיסלקסיה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה בלבד‏, וחלקם מכלילים גם מיומנויות כגון הקשבה, דיבור והמשגה כתחומי למידה שנפגעים בלקות למידה‏, ולפיכך כוללים בהגדרת לקויות הלמידה גם קשיים כגון הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות‏, לקות שפתית‏ ולקות למידה לא מילולית‏
על פי המחקר בתחום, מקובל כיום כי לקות למידה נובעת מגורמים נוירו-התפתחותיים‏.
לפיכך היא בדרך כלל נמשכת לאורך כל חייו של האדם ועשויה לפגוע בתפקודו גם בבגרות‏‏.
טיפול מתאים עשוי לסייע לאדם עם לקות למידה לבטא ידע ומיומנויות ולהגיע למיצוי טוב יותר של הפוטנציאל האישי שלו בהקשר הלמידה הספציפי.
לקויות הלמידה מתאפיינות בהטרוגניות (לאנשים שונים יכולים להיות פרופילים מגוונים של הלקות), והן משפיעות על טווח רחב של מיומנויות למידה‏.
לאדם יכולה להיות יותר מלקות למידה אחת, ובכך נוצר מצב של "תחלואה נלווית" או "תחלואה כפולה".
תהליך אבחון מקצועי מתאים של לקות הלמידה מתייחס למגוון מאפייני הלקות, וכן לגורמים ובעיות נוספים העשויים להופיע לצידה.
ערך זה יעסוק בעיקר בלקויות הלמידה‏ המרכזיות – דיסלקסיה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה, כהגדרתן על פי ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי (DSM).
למידע נוסף אודות קשיים שונים בלמידה וביטוי ידע המפריעים לתפקוד הלימודי, שקיימים חילוקי דעות לגבי הגדרתם כלקויות למידה, או שאינם בהכרח כאלו — ראו הערך המורחב קשיי למידה, וכן הערכים: הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, לקות שפה ולקות למידה לא מילולית.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות ללקות למידה:
לקויות למידה
פסיכולוגיה חינוכית
פסיכולוגיה קוגניטיבית
פסיכולוגיה התפתחותית