מארי אנטואנט


כל מה שרצית לדעת על מארי אנטואנט:
מריה יוספה יוהנה אנטואנט לבית לורן (2 בנובמבר 1755 – 16 באוקטובר 1793) ארכידוכסית אוסטריה ומלכת צרפת האחרונה, אשתו של לואי ה-16, מלך צרפת בעת המהפכה הצרפתית.
מארי אנטואנט הייתה בתם של הקיסרית האוסטרו-הונגרית מריה תרזה ושל הקיסר פרנץ הראשון שטפן (פרנץ מלורן).
ב-16 במאי 1770 נישאה ללואי ה-16, ולזוג המלכותי נולדו ארבעה ילדים.
היא זכורה בעיקר בשל האימרה המיוחסת לה, שמייצגת יותר מכל את התקופה, "אם אין להם לחם, שיאכלו עוגות" (בתרגום מקובל; בתרגום מדויק: אם אין לחם, שיאכלו בריוש), שהפכה במהרה לציטוט מפורסם (במקור "S'ils n'ont pas de pain, qu'ils mangent de la brioche"), אולם אימרה זו, כמו רבים מהסיפורים שסופרו עליה, התגלו כשקריים ונועדו להכפיש את שמה על ידי המהפכנים של צרפת אשר תלו בה את האשמה למשבר הכלכלי הקשה, שהוביל למהפכה.
הציטוט המפורסם הינו תיאור אחד מני רבים, של מארי אנטואנט כמלכה מושחתת וחומרנית, שנכנס אל הזיכרון הקולקטיבי של ההיסטוריה עד כי העובדות האמיתיות של מי אמר את המשפט המפורסם ומתי, כבר אינן רלוונטיות.
גם היום משויך ציטוט זה אליה, למרות שידוע כי המשפט נאמר זמן רב לפני הגעתה לצרפת.
אף בספרו של ז'אן-ז'אק רוסו, "הווידויים", אותו סיים בשנת 1767 (ופורסם בשנת 1782), נכתב הציטוט המפורסם – כאשר מארי אנטואנט הייתה בת 12 בלבד.
יש המשייכים את הציטוט לאחותה של מארי אנטואנט, מריה קרולינה, מלכת נאפולי, על מנת להסביר כי קשרי המשפחה שלהם הובילו להשלכת הציטוט על מארי אנטואנט, אולם ספרו של רוסו מפריך גם את הטענה הזו ומציב את הציטוט בתקופה מוקדמת יותר.
משערים כי ככל הנראה אמרה זאת מריה תרסה, נסיכת ספרד, אשתו של לואי ה-14, כמאה שנים קודם לכן.
בין אם הייתה זו מריה קרולינה ובין אם הייתה זו מריה תרזה, אין ספק כי הציטוט המפורסם לא נאמר על ידי מארי אנטואנט.
‏‏ כיום קיימים מסמכים רבים המעידים על אישיותה הפילנטרופית של מארי אנטואנט, שלמעשה פעלה בניגוד לשמועות על חומרניותה וקלילות דעתה, ובניגוד לחוסר האכפתיות השכיח של האצולה הצרפתית, וסייעה רבות לעניים בצרפת.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות למארי אנטואנט:
ויקיפדיה: עריכה – ויקיזציה
ויקיפדיה: עריכה – אישים
בית הבסבורג
אצולה אוסטרית
אצולה צרפתית