מסילת הברזל ברלין-בגדאד


כל מה שרצית לדעת על מסילת הברזל ברלין-בגדאד:
מסילת הברזל ברלין-בגדאד (בטורקית: Bağdat Demiryolu; בגרמנית: Bagdadbahn; בצרפתית: Chemin de Fer Impérial Ottoman de Bagdad; בערבית: سكة حديد بغداد), הייתה תוכנית של האימפריה הגרמנית לסלילת מסילת ברזל מברלין לבגדאד דרך וינה, בלגרד, ניש, סופיה וקונסטנטינופול, במטרה להקל את חדירת ההשפעה הכלכלית והפוליטית הגרמנית ללב האימפריה העות'מאנית ולחבר בין לב אירופה (ואף נמל המבורג בים הצפוני) לבין המפרץ הפרסי ושדות הנפט שלו, תוך עקיפת תעלת סואץ (שהייתה בשליטה בריטית).
התוכנית התחלקה לשימוש במסילה שהושלמה עוד בשלהי המאה ה-19 עד קונסטנטינופול ומסילה חדשה ("המסילה הטורקית") שתסלל דרך אסיה הקטנה והמדבר הסורי עד בגדד.
מיזם המסילה הטורקית החל ב-1903.
ערב מלחמת העולם הראשונה הושלמו רק כ-640 ק"מ מתוך ה-1,600 המתוכננים ועד 1915 נסללו עוד כ-150 ק"מ.
החלק האחרון של המסילה הונח בסוף שנות ה-30 והרכבת הראשונה נסעה בו רק ב-1940.
המסילה קיימת עד ימינו ובחלקים שלה פועלת תנועת רכבת סדירה.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות למסילת הברזל ברלין-בגדאד:
מסילות רכבת
מלחמת העולם הראשונה
רכבות בטורקיה
האימפריה הגרמנית