מסילת עכו – כרמיאל


כל מה שרצית לדעת על מסילת עכו – כרמיאל:
מסילת עכו – כרמיאל היא מסילת רכבת שתתפצל מקו מסילת החוף מדרום לעכו לעבר כרמיאל, במקביל לכביש 85.
ראשיתה בתחנה תפעולית חדשה שתוקם בסמוך לאזור התעשייה עכו דרום (מדרום לשפך נחל נעמן, המסילה לא תעבור בתחנת הרכבת עכו הצפונית יותר), וסיומה בתחנת הרכבת כרמיאל.
הקו שאורכו כ-23 קילומטר יכלול גם את תחנת הרכבת אחיהוד.
הפרויקט הוכרז כפרויקט לאומי, ובשנת 2011 החלו העבודות להקמת מסילת רכבת כפולה בתוואי, שתעבור בין היתר, בזוג מנהרות באורך של כ-4.
85 קילומטר כל אחת, שייקראו מנהרות הכרם, מתחת להר גילון ובסמוך ליישוב גילון.
בשלב מאוחר יותר תתאפשר הקמת שתי תחנות רכבת סמוך לג'דיידה-מכר ולמג'ד אל-כרום והארכת הקו מזרחה וצפונה לעבר קריית שמונה.
המהירות המתוכננת לרכבת היא 160 קילומטר לשעה.
התוכנית נהגתה בתחילת שנות ה-2000 אולם היא נעצרה בשל חוסר תקציב.
היא קודמה שוב בשנת 2010 על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל" להאצת הקמתם של כבישים ומסילות רכבת לאורכה ולרוחבה של המדינה, בדגש על הנגב וצפון הארץ.
המימון לפרויקט אושר ב-24 בפברואר 2010 על ידי ממשלת ישראל, עם השלמת התכנון והפרויקט יצא לביצוע מיידי.
המכרז הראשון לביצוע מסילת עכו כרמיאל פורסם בידי החברה הלאומית לדרכים בישראל, שאחראית על הפרויקט, במרץ 2011 והפרויקט עצמו עתיד להסתיים בתוך 40 חודשי עבודה.
הפרויקט ניצב בעבר במרכזם של ויכוחים מתמשכים בין משרדי ממשלה ורשויות אחרות‏‏.
משרד ראש הממשלה, משרד התחבורה, והמשרד לפיתוח הנגב והגליל‏, כמו גם רכבת ישראל ועיריית כרמיאל, תמכו בהקמת קו רכבת רגילה ("כבדה") בהתאם למפורט לעיל, שכן לנגד עינהם ניצב חיבורו של הגליל עם מרכז הארץ ברוח תוכנית "נתיבי ישראל".
מנגד, משרד האוצר וחברת יפה נוף גרסו כי יש להקים באזור קו רכבת קלה שעלותו נמוכה יותר ואשר שם את הדגש על חיבורה של כרמיאל עם מטרופולין העיר חיפה.
לטענתם קו רכבת קלה שלאורכו תחנות רכבת רבות יותר, ואשר, בין היתר, יכנס לעיר כרמיאל עצמה, ישרת כ-11 מיליון נוסעים בשנה, לעומת 3 מיליון נוסעים בלבד ברכבת רגילה.
בנוסף, קו כזה יתחבר לקו הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת שהקמתו הופקדה בידי חברת יפה נוף.
באפריל 2015 הונחו פסי רכבת ראשונים בתוואי המסילה, בקטע בין ג'דיידה-מכר לעכו‏.
באותה עת הוערך שהפרויקט צפוי להסתיים באפריל 2017.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות למסילת עכו – כרמיאל:
ישראל: מסילות רכבת עתידיות