ניתוח מערכות מידע


כל מה שרצית לדעת על ניתוח מערכות מידע:
ניתוח מערכות מידע הוא עיסוק המשלב ידע מתחום מדעי המחשב מחד ומדעי הניהול מאידך, שבאמצעותו מבצעים אנליזה, בוחנים מערכת או תפיסה כלשהי לפני מיחשובה, וקובעים קשרים לוגיים פשוטים בין מרכיבי המערכת, לשם ייצוגה הפרקטי באמצעים ממוחשבים.
לפי המתודה המסורתית על מנתח המערכות לייצר תוצרים בצורת מסמכים מפורטים כמו מסמך ייזום, ניתוח מצב קיים, אפיון מצב רצוי, אפיון מפורט וכדומה.
כיום יותר ארגונים שמים דגש על קבלת אב טיפוס כתוצר שניתן להפעילו להבינו ולהשתמש בו כבסיס למערכת החדשה.
מנתח המערכות הוא המקשר בין הלקוחות לצוות המקצועי ואב הטיפוס שמתחיל בשלב התכנון הראשוני עובר סבבים של ניסיונות ושיפורים עד שהוא מתקדם להיות מערכת מוגמרת.
ומכאן שם המתודה: אב טיפוס מתקדם.
מקובל להשוות את תהליך ניתוח המערכות לתהליך של תכנון בניין.
בתהליך בניית בניין המתכנן, האדריכל, מתכנן את הבית בהתאם לצרכים של הלקוחות, המהנדס הוא המאשר את היתכנות הבניה ואילו הקבלן הוא הגורם המבצע.
בבניית מערכת האדריכל הוא מנתח המערכות, המהנדס הוא הארכיטקט, הקבלן זהו צוות הפיתוח.
המונח "ניתוח מערכות" מתייחס בעיקר להגדרת דרישות המערכת, לפני תחילת פיתוח מערכת המידע או פיתוח תוכנה למערכת כלשהי, לצורך ניהול המערכת באמצעות מחשב, אך יכול להיעשות בכל שלב, גם לאחר שהמערכת הממוחשבת כבר רצה.
ניתוח מערכות מאפשר התאמה של מערכת מידע לארגון או ללקוח.
מנתח המערכות חוקר את מצב הארגון לו יש להתאים את המערכת, מבין את דרכי העבודה בארגון ומסייע ללקוח להגדיר את דרישותיו ואת מטרות המערכת.
הניתוח יכלול את הפונקציות והפעולות השונות שעל המערכת לבצע וכן את דרישות החומרה והתוכנה.
לרוב באופן הניהול התקין, שלב ניתוח המערכת מהווה שלב מקדים והכנה לכתיבת התוכנה, או מערכת תוכנות מחשב, לצורך טיפול שגרתי במערכת.
בדרך כלל, פעולת ניתוח המערכת גורמת לייעול המערכת, בגלל עצם ניפוי מרכיבים שאינם דרושים למערכת, או מציאת קשרים טובים יותר בין מרכיבי המערכת, מאלו הקיימים בהסתכלות הקיימת.
לדוגמה בתחום של בסיסי נתונים לפני הגישה ליישום הדרישות ובנית המערכת בפועל, נעשית בניתוח מערכות בדיקה של כל הצרכים הרצויים, התכונות ודרכי הפעולה הממוחשבות המבוקשות, אפיון האנשים שעתידים לצרוך את המערכת ודרכי עבודתם, ובהתאם לשקלול כל הנתונים, נבחרות המערכות המתאימות, חומרה, מערכות הפעלה, בסיסי נתונים וכלי הפיתוח וכן נקבעת תצורת בסיסי הנתונים ומבני הנתונים, דרכי העיבוד של המידע וצורת אמצעי קלט ופלט של המשתמשים.
ניתוח מערכות משלב ידע וניסיון בכל מחזור החיים של מערכת המידע, משלב הייזום, דרך האפיון והעיצוב.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לניתוח מערכות מידע:
מערכות מידע
ניהול