נציבות תלונות הציבור


כל מה שרצית לדעת על נציבות תלונות הציבור:
נציבות תלונות הציבור (נת"ץ) היא יחידה הפועלת במסגרת משרד מבקר המדינה, ועוסקת בתלונות של אזרחים הנוגעות בפעילותם של משרדי הממשלה, רשויות מקומיות, גופים ומוסדות ממשלתיות וגופים אחרים הנתונים לביקורתו של המשרד.
נציב תלונות הציבור הוא מבקר המדינה עצמו, הנבחר בבחירות חשאיות על ידי חברי הכנסת.
נציב תלונות הציבור הנוכחי הוא השופט בדימוס יוסף שפירא.
מילוי תפקיד "נציב תלונות הציבור" הוטל על המבקר בידי הכנסת בשנת 1971 תוך הגדרת סמכויותיו והיקף פעולותיו של הנציב.
חבר הכנסת הראשון שהציע את הקמת המוסד היה יגאל אלון, עוד טרם שמונה לשר.
לקראת הבחירות לכנסת השישית בשנת 1965 הכניסו כמה מפלגות את העניין למצען, כולל המערך, שלמצעו הוכנס המוסד ביוזמת שולמית אלוני.
באותה כנסת הוגשו הצעות חוק פרטיות של יוסף תמיר ויוסף שופמן מגח"ל ושל נתן פלד.
ההצעות נדחו ובמקומן הוחלט להקים בעניין ועדה פרלמנטרית בראשות ברוך אזניה, שתמכה בהקמת המוסד.
בסופו של דבר התקבל חוק בעניין רק בכנסת הבאה, באפריל 1971‏.
בהתאם לחוק, כל אזרח רשאי להגיש תלונה ללא תשלום בגין פעולה או מעשה שפגע בו באופן ישיר או עקיף והמעשה הוא בניגוד לחוק או ללא סמכות חוקית או בניגוד למינהל תקין או שיש בו משום נוקשות יתרה או אי צדק בולט.
לא ניתן להתלונן על מעשה הפוגע באדם אחר, או על ליקוי כללי שאינו פוגע במישרין במתלונן עצמו.
תלונות שאינן באחריות הנציבות, כגון תלונות אלו ותלונות של חיילים, מועברות לאגפי הביקורת במשרד מבקר המדינה.
במידה שהתלונה עומדת בתנאים הקבועים בחוק מבקר המדינה, והנציב סובר כי הנציבות היא הגוף המתאים לטיפול בתלונה, היא נבדקת.
בתחילה מבקשת הנציבות תגובה מהגוף שעליו הוגשה התלונה.
הנציב רשאי לדרוש מכל אדם להגיב לשאלותיו והוא אינו כפוף להוראות שבסדר דין או בדיני ראיות.
מתלונן שתלונתו נמצאה מוצדקת על ידי הנציב, יקבל הודעה על כך.
במקביל פונה הנציב לגוף הנילון, מציג את הבעיה, את דרך הפתרון ואת המועד האחרון לפתרון הבעיה.
על הגוף הנילון להודיע לנציב על הצעדים שננקטו לתיקון הבעיה בתוך מסגרת הזמן שנקבעה.
החל משנת 1981 ניתנה לנציב סמכות להגן על עובדי ציבור מפני התנכלות במקום עבודתם בעקבות הודעה שלהם בתום לב על מעשי שחיתות שבוצעו במקום העבודה.
בשנת 1990 הוחלה הגנה דומה על מבקרים פנימיים שנפגעו במקום עבודתם בשל מילוי תפקידם כנדרש מהם.
במסגרת סמכויותיו של הנציב, רשאי הנציב לתת כל צו שימצא לנכון כדי להגן על זכויות עובדי הציבור.
בכל שנה מוציאה הנציבות דו"ח שנתי המסכם את פעילות הנציבות באותה שנה, תוך הבאת תלונות מרכזיות ותוצאת בירורן וטיפולם.
בשנת 2005 הוגשו 7,825 תלונות, גידול של 14.
4% לעומת שנת 2004.
מתוך סך התלונות שבירורן הסתיים ושהתקבלה לגביהן החלטה לגופו של עניין (3,451 במספר), נמצאו 32.
7% מוצדקים, תוצאה המהווה המשך מגמת הירידה במספר התלונות המוצדקות משנת 2002.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לנציבות תלונות הציבור:
ישראל: חוק ומשפט
מבקרי המדינה
ארגונים ממשלתיים בישראל
נציבי תלונות