עלילת הדם בטרנטו


כל מה שרצית לדעת על עלילת הדם בטרנטו:
עלילת הדם בטרנטו הייתה עלילת דם שאירעה בשנת 1475 בעיר טְרֶנְטוֹ (Trento) שבצפון איטליה, על רקע רציחתו של ילד נוצרי בן שנתיים בשם סימונינו (סימון) אונפרדורבן.
ב-23 במרץ 1475 נעלם סימון מבית הוריו.
ב-26 במרץ 1475, ערב יום שישי הטוב, התגלתה גופתו של סימון, פעוט כבן שנתיים וחצי, בסמוך לביתו (ולפי גרסאות אחרות, במרתפו או בבארו) של יהודי תושב העיר, מלווה בריבית בשם שמואל.
באותה עת הייתה טרנטו בישופות ובראשה יוהנס הינדרבך (Johannes Hinderbach), תחת השפעת האימפריה הרומית הקדושה, בשליטת פרידריך השלישי.
מיד לאחר שהתגלתה הגופה הכריז הבישוף כי קהילת טרנטו היהודית כולה, כולל מספר מומרים לדת הנוצרית, אשמים ברצח הילד.
יהודי העיר כולם נעצרו, עונו וחלקם הוצאו להורג במוקד או בעריפת ראשם.
פרוטוקול מלא של משפטם תועד בלטינית ונחתם על ידי נוטריון.
עותקים מן הפרוטוקול תורגמו לשפות שונות והופצו ברחבי אירופה.
הבישוף הינדרבך פנה לאפיפיור סיקסטוס הרביעי בבקשה להעלאתו של סימון לדרגת קדוש בכנסייה.
הינדנבך הציב מצבת שיש לזכרו של הילד בכנסייה בעיר טרנטו, אשר הפכה למוקד עלייה לרגל במשך מאות שנים.
הינדנבך אף עודד אנשי ספרות מקומיים לכתוב שירה, סיפורים וחיבורים אחרים לכבודו של סימון ונגד היהודים והבאים עימם במגע.
כתבים אלה היו בין הראשונים שנדפסו בעיר טרנטו.
כמאה שנים לאחר המקרה הועלה סימון לדרגת קדוש על ידי האפיפיור גרגוריוס השלושה עשר וזכרו צוין, ב-24 במרץ מדי שנה, עד לביטול קדושתו.
סימני שאלה ראשונים בעולם הנוצרי באשר לגרסה המקובלת של עלילת הדם, הועלו כבר על ידי בישוף ונטימיליה (Ventimiglia), בטיסטה דה ג'וּדיצי (Battista de' Giudici;‏ 1428–1484), אשר נשלח לטרנטו על ידי האפיפיור בעיצומה של העלילה, בשנת 1475.
דה ג'וּדיצי היה משוכנע כי יהודי טרנטו אינם קשורים לרצח הילד, ואף כתב שני חיבורים להגנתם, ללא הועיל.
במאה ה-20 חזרו מספר חוקרי נצרות וקבעו כי קיימים סימני שאלה יסודיים באשר לקדושתו של סימון ולנסיבות מותו, ובשנת 1965 הכריז האפיפיור פאולוס השישי על הסרת התואר קדוש מסימון.
עלילת הדם בטרנטו ליבתה אף פעולות נגד היהודים בערים אחרות באיטליה, בהן ונציה, מילאנו ופדובה.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לעלילת הדם בטרנטו:
פרעות
פוגרומים ועלילות דם
המאה ה-15
איטליה: היסטוריה
יהדות איטליה
הפולמוס היהודי-נוצרי