פונקציית גיבוב קריפטוגרפית


כל מה שרצית לדעת על פונקציית גיבוב קריפטוגרפית:
פונקציית גיבוב קריפטוגרפית היא פונקציית גיבוב חד-כיוונית הממירה קלט באורך שרירותי לפלט באורך קבוע, הנקרא קוד גיבוב (hash code) או ערך גיבוב (hash value).
ערך הגיבוב משרת כייצוג קומפקטי של הקלט, או כאמצעי זיהוי ייחודי שלו, מעין טביעת אצבע דיגיטלית.
יש נוהגים לכנותו תמצית-מסר (message digest) ועיקר השימוש בו הוא להוכחת שלמות ואימות.
בניגוד לפונקציית גיבוב רגילה, פונקציית גיבוב קריפטוגרפית חייבת להיות חד-כיוונית במובן שבהינתן הפלט יהיה קשה מבחינה חישובית למצוא את קלט המקור שלו וכן כל שינוי אפילו קל ביותר בקלט יגרום בהסתברות גבוהה לשינוי משמעותי בפלט.
פונקציות גיבוב קריפטוגרפיות ממלאות תפקיד חשוב בקריפטוגרפיה מודרנית, הן מהוות חלק בלתי נפרד מפרוטוקולים קריפטוגרפיים רבים; חתימה דיגיטלית, קוד אימות מסרים, הגנה על סיסמאות, מחולל פסאודו-אקראי, אנטי-וירוס, קוד תיקון שגיאות, סכמת התחייבות ועוד.
כמו פונקציית גיבוב קונבנציונלית הנפוצה ביישומי מחשב לא קריפטוגרפיים, תפקידה העיקרי הוא למפות תחום גדול לטווח קטן, אך הן נבדלות במספר היבטים חשובים.
פונקציית גיבוב כללית מקבלת קלט באורך שרירותי ומפיקה פלט באורך קבוע.
בניסוח פורמלי עבור התחום והטווח תמיד מתקיים .
לפי עקרון שובך היונים העובדה שהפונקציה ממפה מקורות רבים לתמונות מעטות משמעה שבהכרח קיימות התנגשויות – זוג קלטים שמפיקים פלט זהה.
בהנחה שפונקציית הגיבוב ראנדומלית, אם הוא אורך הקלט בסיביות ו- אורך הגיבוב בסיביות הרי שבמקרה הממוצע קלטים ימופו באופן זהה.
במילים אחרות ההסתברות להתנגשות היא ללא תלות ב-.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לפונקציית גיבוב קריפטוגרפית:
פונקציות גיבוב קריפטוגרפיות
פונקציות גיבוב
קריפטוגרפיה