פליטים יהודים ממדינות ערב


כל מה שרצית לדעת על פליטים יהודים ממדינות ערב:
פליטים יהודים ממדינות ערב הם יהודים אשר נאלצו ברובם, לעזוב חסרי כל את מדינות ערב שבהן נולדו וחיו והפכו לפליטים ‏ כתוצאה מהפרת זכויות אדם‏.
מדובר בתהליך שהחל בשנות ה-30 של המאה ה-20, התעצם בהכוונתה‏ של הליגה הערבית בסמיכות להקמת מדינת ישראל, נמשך בשנות ה-50 וה-60 ובמהלכו חדלו מלהתקיים קהילות בעלות היסטוריה בת מאות ואלפי שנים.
בשיח הציבורי שהתקיים בישראל הצעירה הקולטת עלייה כונו היהודים שהגיעו מארצות ערב, כאחיהם שהגיעו מאירופה – עולים.
כינוי זה הצביע על זיקתם לציונות, על תרומתם לבניין מדינת ישראל והצהרת כוונות של מדינת ישראל לשקמם בגבולותיה כאזרחים שווי זכויות וחובות על פי גישת "כור ההיתוך".
בהתאם לרוח זו התעלמה המדינה משיח הפליטות בהקשר של יהודי מדינות ערב‏.
במאה ה-21 חל שינוי בעמדת ממשלת ישראל וגורמי חוץ כלפי שיח הפליטות: ממשלת ישראל בהחלטות מס' 1544 משנת 2002‏‏‏ ו־1250 ‏‏משנת 2003‏ והקונגרס האמריקאי בהחלטה 185 משנת 2008‏‏‏ מכירים ביהודים שנעקרו ממדינות ערב כפליטים ובשנים האחרונות נערכת ממשלת ישראל להערכת שווי הרכוש, הנאמד במיליארדי דולרים, והולאם על ידי מדינות ערב‏.
ישנם גורמי ממשל בישראל ובארצות הברית, מומחי זכויות אדם והיסטוריונים הגורסים כי קיימת סימטריה‏‏ בין שיח הפליטות של היהודים ממדינות ערב ובין שיח הפליטות הפלסטיני, ולכן יוצרים זיקה‏‏ בין הכרה בינלאומית בשני הסיפרים לבין תוחלתו של כל פתרון צודק וכולל לסכסוך הערבי-ישראלי.
ההנהגה הפלסטינית ומדינות ערב שוללים סימטריה זו מכל וכל.

תמונה של יהודי תימן במבצע על כנפי נשרים

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לפליטים יהודים ממדינות ערב:
פליטים
יהדות ארצות האסלאם
הסכסוך הישראלי-ערבי