קוד הייז


כל מה שרצית לדעת על קוד הייז:
קוד הייז (או קוד ההפקה) היה מערכת של הנחיות הנוגעות להפקת סרטי קולנוע, אשר אומצו מרצון על ידי אגודת מפיקי ומפיצי הקולנוע של אמריקה (Motion Pictures Producers and Distributors Association‏ – MPPDA, שהפכה בשלב מאוחר יותר ל"אגודת הקולנוע של אמריקה" – Motion Picture Association of America‏ – MPAA), איגוד רב עוצמה הכולל בתוכו את נציגי אולפני הקולנוע הגדולים.
בין השנים 1922 עד 1945 עמד בראש האגודה ויל הייז, עורך דין ששימש כאחראי על שירותי הדואר, וכמנהל מסע הבחירות של הנשיא וורן גמליאל הרדינג.
הייז, השמרן בדעותיו, הוא שעיצב את הקוד, תכניו ומטרותיו, והקוד קרוי על שמו.
הקוד היווה מעין צנזורה פנימית של האולפנים הגדולים, אומץ רשמית על ידי האגודה בשנת 1930, ואכיפתו החלה בשנת 1934.
בשנת 1967 נפסקה אכיפת הקוד.
הקוד קבע במפורש מה נחשב כמקובל מבחינה מוסרית בהפקת סרטי קולנוע בארצות הברית, ומה נחשב כבלתי מקובל, והיווה את אחד הגורמים המרכזיים בעיצוב הקולנוע ההוליוודי של שנות השלושים והארבעים של המאה ה-20, כמו גם בעיצוב האינטראקציה בינו לבין קהל הצופים שלו.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לקוד הייז:
חופש הביטוי
היסטוריה של הקולנוע
מינוחים בקולנוע
צנזורה בארצות הברית