קרב גוודלקנל


כל מה שרצית לדעת על קרב גוודלקנל:
קרב גוודלקנל, ידוע גם בשם המערכה בגוודלקנל, היה סדרת עימותים בין כוחות האימפריה היפנית לבין כוחות בעלות הברית, שנמשכה מ-7 באוגוסט 1942 עד 9 בפברואר 1943 באי גוודלקנל ובסביבותיו, והוא חלק מהמערכה באסיה ובאוקיינוס השקט שבמלחמת העולם השנייה.
ב-7 באוגוסט 1942 נחתו כוחות בעלות הברית, בעיקר אמריקאים, על האיים גוודלקנל, טולאגי ופלורידה שבדרום איי שלמה במטרה למנוע מהיפנים את השימוש בהם לחסימת דרכי התקשורת והאספקה בין ארצות הברית, אוסטרליה וניו זילנד.
בעלות הברית התכוונו תחילה להשתמש בגוודלקנל ובטולאגי כבסיסים מהם תשוגר התקפה על הבסיס היפני ברבאול.
חיילי בעלות הברית הצליחו לכבוש את טולאגי ופלורידה מידי היפנים, ששהו באזור ממאי 1942, וכמו כן כבשו שדה תעופה שהיה באותה עת בבנייה בגוודלקנל (מאוחר ייקרא שדה הנדרסון).
לאחר שנהדפו על ידי בעלות הברית, ניסו היפנים לכבוש מחדש את שדה הנדרסון מספר פעמים בין אוגוסט לנובמבר 1942.
שלושה קרבות קרקע גדולים, חמישה קרבות ימיים וקרבות אוויר כמעט יומיומיים הגיעו לשיאם בקרב הימי על גוודלקנל בראשית נובמבר 1942, בו נהדף הניסיון היפני האחרון להנחית כוחות על האי במטרה לכבוש את שדה הנדרסון.
בדצמבר זנחו היפנים את תוכניתם לכבוש את גוודלקנל מחדש והסיגו את שארית כוחותיהם מהאי עד 7 בפברואר 1943.
לניצחון בעלות הברית בגוודלקנל נודעה חשיבות אסטרטגית רבה.
לפניו הגיעו היפנים לשיא כיבושיהם באוקיינוס השקט, וגוודלקנל, ביחד עם המערכה באיי שלמה והמערכה בגינאה החדשה, סימן את מעבר בעלות הברית ממגננה למתקפה, שבסופו של דבר הביאה לכניעת יפן ולסוף מלחמת העולם השנייה.

נלקח מויקיפדיה

הגדרות נוספות הקשורות לקרב גוודלקנל:
זירת אסיה והאוקיינוס השקט במלחמת העולם השנייה
קרבות יפן במלחמת העולם השנייה
קרבות ארצות הברית במלחמת העולם השנייה
קרב גוודלקנל
חיל הנחתים של ארצות הברית: קרבות